Jumaat, April 16, 2010

SEMINAR PUISI MELAYU TRADISIONAL

Pak Tenas Effendy menjelaskan tentang peta dan kedudukan daratan dan kepulauan Riau.

Sebahagian isi kandungan kertas Pak Tenas Effendy yang dipaparkan kepada peserta.


Dr. Mohd Rosli Saludin - dari selatan Perak berkongsi ilmu tentang pepatah petitih.

Datuk Dr. Abdul Latiff Abu Bakar penuh semangat menjelaskan idea dan pandangannya.


Hj. Mohd Yasin Ahmad - menguasai bidang nazam dan pantun dondang sayang.

Seminar Puisi Melayu Tradisional anjuran bersama IPGKPMM dan DBPWS akhirnya berjaya dilaksanakan pada 13 - 14 April 2010 di Dewan Tun Fatimah, IPGKPMM, Durian Daun, Melaka. Seminar pada 13 April 2010 melibatkan pembentang dalam kalangan pensyarah dan pengajar IPGKPMM. Seminar ini bertemakan "Didik Hibur Menerusi Puisi Melayu Tradsional".
Pada 14 April 2010 pula para pembentang luar diundang menyampaikan kertas pembentangan mengikut bidang dan kepakaran seperti maklumat di bawah:
i. Prof. Datuk Dr. Abdul Latiff Abu Bakar - 'Fungsi Puisi Melayu Tradisional: Satu Gagasan dan Pelaksanaan dalam Sistem Pendidikan Negara'.
ii. Prof. Madya Datuk Zainal Abidin Borhan - 'Konsep dan Nilai dalam Puisi Melayu Tradisional: Satu Telahan Terhadap Peribahasa Melayu'.
iii. Prof. Madya Dato' Dr. Mohd Rosli Saludin - 'Pepatah Petitih Adat sebagai Puisi Melayu Tradisional'.
iv. Prof. Rahman Shaari - 'Puisi Melayu Tradisional sebagai Wahana Komunikasi'.
v. Tengku Nasyaruddin S. Effendy (Tenas Effendy) - 'Teromba dalam Masyarakat Melayu Riau'.
vi. Hj. Mohd Yasin Ahmad - 'Puisi Melayu Tradisional - Nazam'.
Seramai 250 peserta hadir dalam seminar ini yang melibatkan para guru sekolah negeri Melaka, guru pelatih IPGKPMM, penggiat dan penulis karya sastera Melaka, dan masyarakat awam. Sesungguhnya banyak dapatan ilmu dan idea serta pandangan baharu yang diperoleh dalam seminar ini sama ada yang terus dikutip berdasarkan catatan atau tulisan dalam kertas kerja yang diedarkan, juga dapatan baharu yang lisan sifatnya secara spontan dan terbuka oleh para pembentang.
Sesiapa yang berminat untuk dapatkan 6 kertas kerja pembentangan ini bolehlah hubungi diri ini kerana ilmu yang terkandung dalam kertas ini dapat menambahkan lagi khazanah pengetahuan tentang puisi-puisi Melayu tradisional. Tiada salahnya untuk sama-sama berkongsi ilmu dan pengetahuan demi kelangsungan ilmu dan khazanah berharga puisi Melayu tradisional ini.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum. Bagaimana caranya untuk saya dapatkan kertas kerja ini?