Selasa, April 20, 2010

NEWCASTLE DAN PENGULAS LSM

Sedang bersantai menyaksikan perlawanan Kelantan menentang Kuala Lumpur dalam saingan Liga Super Malaysia (LSM) secara langsung melalui siaran baharu Astro Arena 801 tiba-tiba teringat berita yang dibaca siang tadi.
Berita yang mengesahkan bahawa Newcastle United juara Coca Cola Championship (CCC) @ Liga Divisyen 1 England. Berbaki 2 perlawanan (kini sudah 44 perlawanan dilalui), Newcastle telah mengutip 98 mata berbanding pasukan tempat kedua iaitu West Bromwich Albion (WBA) yang juga bermain 44 perlawanan dengan kutipan 89 mata.
Newcastle sudah disahkan sejak 2 minggu lalu layak kembali ke English Premiership League (EPL), juga WBA layak kembali ke EPL. Newcastle sungguh kecewa musim 2008-2009 yang lalu pabila tersingkir dari EPL ke CCC. Pasukan ini bangkit musim ini untuk kembali bersaing bersama-sama pasukan 'big four' Chelsea, Man U, Liverpool dan Arsenal dalam musim 2010-2011 yang bermula Ogos nanti. Newcastle pasti berbelanja besar untuk memiliki ramai pemain ternama dan hebat untuk bersaing dalam EPL musim 2010-2011.
Mungkinkah beberapa nama pemain dalam pasukan Chelsea, Man U, Liverpool dan Arsenal atau dari kelab lain di England dan negara Eropah lain akan berhijrah ke Newcastle? Sama-sama ditunggu ketika sesi pembelian pemain selepas Piala Dunia 2010 di Afrika Selatan nanti. Newcastle juga punyai sejarah unggul dalam bola sepak England serta antara kelab terkaya di Eropah, mujurlah pasukan ini cepat bangkit untuk kembali dalam saingan liga utama berbanding pasukan seperti Leeds dan Nottingham Forest yang sudah lama tidak menghuni liga utama England.
Berbalik hal LSM, begitulah ada naik dan turunnya mutu permainan yang dapat disaksikan. Masih mengecewakan pabila mengamati ulasan langsung pengulas siaran bola sepak Malaysia yang boleh 'membuatkan penonton tertidur'; tiada pembaharuan yang mendadak sejak 10 tahun yang lalu dalam ulasannya. Pengulas (kecuali Hasbullah Awang) semacam tiada idea dan daya penarik dalam bentuk ulasan dan maklumat yang berguna tentang sejarah dan perkembangan bola sepak negara kepada para penonton. Maka pasukan Kelantan menang ke atas Kuala Lumpur 3-0, namun pengulas tetap membosankan!

1 ulasan:

Ameen Homestay berkata...

memang pon..setuju sangat..
pengulas liga super..ada 2 org..hasbullah awang tu OK la..yg sorang lagi jadi peneman..dia lebih suka layan..bukan nak bagi ulasan pun..bila di tanya baru menjawab.itupun terkial-kial..
diorang nih tak reti2 nak tiru andy gray dan martin tyler ke ?
pengulas final piala FA or apa2 piala di Malaysia sangat membosankan !