Jumaat, April 09, 2010

KLIK WEB DBP GANTI KLIK DBP BH



Sejak tahun lepas sehingga kini sudah tiada sisipan akhbar DBP yang dikenali KLIK DBP dalam akhbar Berita Harian (BH). Khabarnya kos bayaran yang besar menyebabkan KLIK DBP BH dihentikan. Sepanjang sisipan akhbar KLIK DBP terkandung dalam akhbar BH (sebulan sekali) bermula tahun 2004 diri ini sering diminta menulis dan diri ini sendiri tanpa diminta menulis dan menghantar berita berkenaan aktiviti DBPWS.

Kini, DBP mengambil langkah lain berbentuk laman web khas yang dinamakan KLIK WEB DBP bagi menggantikan KLIK DBP BH yang berbentuk sisipan akhbar. Bermula bulan April 2010 ini maka terbitlah KLIK WEB DBP edisi yang pertama.

Mungkin ramai sudah mengetahui tentang wujudnya KLIK WEB DBP ini, namun buat para pengunjung blog kerdil ini yang belum mengetahuinya bolehlah memantau dan membaca KLIK WEB DBP ini yang tersiar berita dan beberapa kandungan lain seumpama KLIK DBP BH yang lalu. Bolehlah ke laman web DBP lalu klik ke paparan KLIK WEB DBP untuk memperoleh maklumatnya.


------------------------------------------------------


Di bawah sebahagian kutipan sisipan Berita Cawangan/Wilayah dalam KLIK WEB DBP.

Wilayah Selatan
PENGHAYATAN PUISI TRADISIONAL KOMSAS DAERAH SEGAMAT

Oleh Rusdi Abd. Rahman

Program Ceramah dan Bengkel Penghayatan Puisi Tradisional Komponen Sastera (KOMSAS) Sekolah Menengah Daerah Segamat telah diadakan secara bersama oleh DBP Wilayah Selatan (DBPWS) dan Jawatankuasa Kurikulum Bahasa Melayu Daerah Segamat dengan kerjasama Pejabat Pelajaran Daerah Segamat. Program yang dihadiri seramai 320 orang pelajar serta guru pengiring dan pembimbing bahasa dan sastera Melayu dari 25 buah sekolah menengah dalam daerah Segamat telah diadakan pada 4 Mac 2010 di Dewan Seri Gemereh, SMK Gemereh, Segamat, Johor. Program yang sama juga telah diadakan dibeberapa daerah dalam negeri sebelum ini bermula tahun 2008 antaranya melibatkan daerah Johor Bahru, Kulai, Pontian, Muar dan Kota Tinggi.

Bersambung...

PENULISAN ASAS KREATIF KOMUNIKASI
Oleh Rusdi Abd. Rahman

Untuk menyemarakkan penulisan kreatif dan menambah khalayak sastera di negeri Melaka, pihak Biro Wanita Dunia Melayu Dunia Islam (DMDI) bersama DBP Wilayah Selatan (DBPWS) dan Perbadanan Perpustakaan Awam Negeri Melaka (PERPUSTAM) mengambil inisiatif menganjurkan Bengkel Asas Penulisan Kreatif Komunikasi pada 23 Februari 2010 di Dewan PERPUSTAM, Bukit Baru, Melaka. Seramai 50 peserta yang terdiri dalam kalangan kakitangan jabatan kerajaan dan individu badan bukan kerajaan telah mengikuti bengkel ini.

Bersambung...

1 ulasan:

Md Nizar Parman berkata...

Salam RAR,
Sememangnya Klik DBP BH memberikan banyak manfaat kepada pembaca. Namun apakan daya.... Walau bagaimanapun, Klik DBP Web mungkin dapat menjadi penawarnya.