Ahad, Januari 31, 2010

MALAM PUISI CITRA KOTA TINGGI - GUSAR BERTUKAR LEGA...

KOPRATASA menghiburkan dengan lima lagu puisi secara langsung (live).

Tempat acara di pinggiran Sungai Kota Tinggi - replika tanda nama tempat berdiri kukuh.
Walaupun dalam keadaan agak sedikit cemas dan gusar menjelang 3-4 hari program ini namun akhirnya dapat juga melaksanakan program Malam Puisi Citra Kota Tinggi di Laman Tun Sri Lanang, Pinggiran Sungai Kota Tinggi, Johor pada 30 Januari 2010 (8.30 malam - 10.30 malam). Acara deklamasi dan lagu puisi yang santai bertemakan Kota Tinggi ini yang diadakan di tempat awam terbuka yang memerlukan pelbagai bantuan sampingan umpamanya peralatan teknikal (lampu - audio - siar raya), meja - kerusi, jamuan terbuka, keselamatan (polis dan anggota Rela) dan pentas merupakan anjuran bersama DBPWS dan PPJ dengan kerjasama Pejabat Daerah Kota Tinggi dan JPMM DUN Johor Lama. Menepati sasaran khalayak yang jumlahnya 150 - 200 orang serta dihadiri oleh YB Puan Asiah Md. Ariff, ADUN Johor Lama merangkap Exco Kerajaan Negeri Johor.
Para pembaca puisi (mengikut giliran awal hingga penamat) merupakan Syamsul Wahab (johan negeri Johor Sayembara Puisi Kemerdekaan - asal Kota Tinngi), Hj. Mohd Khairy (Ketua 2 PPJ), Hj. Shapiai Mohd Ramly (AJK PPJ), Nurulain (remaja asal Kota Tinggi), Mohd Nazmi Yaakub (Wartawan Sastera Berita Harian), Cikgu Rohaidah Yon (AJK PPJ), Baharuddin Wahab (Pegawai JASA - asal Kota Tinggi), Rahimidin Zahari (khas dari Istana Budaya), Rahimah Muda (Penggiat dan Pengarah Teater), Mohamad Taufek Mahamud (AJK PPJ), Shamsudin Othman (Pensyarah UPM), Amiruddin Ali (Ketua 1 PPJ), Pegawai Pelajaran Daerah Kota Tinggi dan YB Puan Asiah Md. Ariff.
Lagu-lagu puisi disampaikan oleh Kumpulan Daksina (Jafny Jaaffar) dan istimewanya yang ditunggu-tunggu Kumpulan KOPRATASA (Usop dan Siso). KOPRATASA menyampaikan 5 buah lagu secara langsung (live). Deklamasi puisi oleh para penulis prolifik puisi tanah air iaitu Shamsudin Othman, Rahimidin Zahari, Hj. Shapiai Mohd Ramly, Mohd Nazmi Yaakub dan Amiruddin Ali mengisi malam acara dengan penuh keyakinan. Acara ini juga diselangkan dengan persembahan lagu keroncong oleh Kumpulan Keroncong Kota Tinggi.
Berbanyak-banyak terima kasih dan penghargaan besar buat semua pihak yang terlibat terutamanya melibatkan orang tempatan iaitu Cikgu Amad Bahri (Penolong Kanan SMK Bandar, Kota Tinggi - Wartawan Sambilan) dan En. Ishak Ismail (PPD Kota Tinggi) yang banyak membantu sejak awal (terutamanya sejak awal Januari lalu), buat Pejabat Daerah Kota Tinggi dan JPMM DUN Johor Lama; buat Cikgu Amiruddin Ali bersama beberapa AJK PPJ yang bersama-sama mengusahakan program ini walaupun hajat asal ingin dilaksanakan program ini secara kecil-kecilan sahaja.

Tiada ulasan: