Selasa, Disember 21, 2010

PROMOSI AWAL TEATER AMAL PPM - PENAMPILAN ANNE NGASRI

Brosur acara pratonton dan sidang akhbar PPM.

Anne Ngasri ditemu bual wartawan NST dan BERNAMA.

Anne Ngasri dalam satu babak PPM.

Kini menuju penghujung Disember 2010, dalam tempoh 10 hari lagi akan tiba tahun baharu 2011. Sejak akhir Oktober 2010 lagi sudah merancang secara asas dan kasar program yang ingin dilaksanakan tahun 2011. Mengikut perkiraan kasar terkini sudah merancang hampir 30-35 program berskala kecil, sederhana dan besar termasuk program BBK 2011 yang melibatkan beberapa jabatan kerajaan dan pertubuhan bukan kerajaan di negeri johor dan Melaka. Secara kasarnya juga telah ada 4-5 program yang sudah pasti dilaksanakan untuk bulan Januari - Mac 2011.
Semalam, bertempat di Diva Karaoke, Taman Suria, Johor Bahru (sebuah tempat persantaian yang elok lagi mesra keluarga) menghadiri satu pratonton dan sidang akhbar untuk mempromosikan pementasan teater yang dikategorikan sebagai teater amal berjudul 'Primadona... Perahu Mimpi' (PPM). Teater amal PPM ini merupakan usaha besar pihak Grup Inspirasi Unik dan Pusat Pemulihan Dalam Komuniti (PDK) DUN Nusajaya dengan mempelawa pihak DBPWS untuk bekerjasama dalam pementasan teater ini, selain itu pihak yang turut bekerjasama merupakan Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara, Johor (JKKNJ) dan Pusat Kebudayaan UTM.
Mengikut ketetapan perancangan pementasan PPM akan diadakan pada 28 - 30 Januari 2011 di Dewan Sultan Iskandar, UTM, Skudai, Johor. Pementasan ini merupakan ada jualan tiket iaitu RM100.00, RM50.00 dan RM20.00; jualan tiket bukanlah untuk meraih untung tetapi lebih kepada kutipan amal untuk didermakan bagi membantu insan-insan kurang upaya.
Dua pelakon adik beradik iaitu Anne Ngasri dan Bell Ngasri turut terlibat selaku pelakon dalam PPM ini. Semalam ketika pratonton Anne Ngasri sudah menonjolkan sedikit aura profesional dalam lakonannya. Pratonton semalam yang mengambil beberapa babak dalam PPM memakan masa selama 15-20 minit.
PPM yang diklasifikasikan sebagai "teater puisi tari" diarahkan oleh Zamri Pangat manakala skrip/karya tulisan penulis prolifik Johor dalam teater dan karya kreatif negeri Johor iaitu Rahimah Muda. Dikhabarkan bahawa banyak juga penaja dalam kalangan pihak swasta dan pertubuhan bukan kerajaan akan menaja dalam tempoh terdekat ini.
Sesungguhnya masa ada lebih kurang sebulan lagi untuk menuju pementasan PPM ini, hakikatnya promosi awal sudah bermula serta seharusnya secara terus menerus dalam pelbagai cara digiatkan secara menyeluruh lagi promosi media umum (akhbar - radio - televisyen) dan media alternatif yang berpaksikan teknologi maklumat dan komputer kini. Pelawaan kepada DBPWS untuk berkerjasama dalam PPM ini satu penghormatan yang baik serta ini merupakan salah satu pementasan teater yang terkandung dalam program DBPWS; dan ini merupakan pembukaan tahun 2011 untuk kegiatan teater di negeri Johor.

1 ulasan:

budakkilang berkata...

Ah..buah tangan yang ditunggu-tunggu..:)