Sabtu, November 20, 2010

SEPAK TAKRAW MALAYSIA: SETAKAT MENCIUM GELANGGANG DAN JARING...?

Foto hiasan: Thailand memperoleh pingat emas, Malaysia memperoleh...?

Tahniah buat Thailand kerana melenyapkan serta menghapuskan ego dan lagak besar pasukan sepak takraw Malaysia dalam perlawanan akhir (penentuan pingat emas - perak) acara berpasukan sepak takraw Sukan Asia 2010 sebentar tadi. Pemain dalam dua regu Malaysia juga hanya ceria berbangga 'mencium gelanggang dan jaring?' sahaja. Thailand menang 2-0 yang mencatatkan bahawa regu pertama Thailand 'membelasah' regu pertama Malaysia (yang termuat pemain paling melampau-lampau Malaysia iaitu Mohamad Putra; beliau dan dua rakan sepasukan berjoget-joget serta menunjukkan aksi angkuh setiap kali Malaysia memperoleh mata) dengan kiraan 21-16 dan 21-10, dan seterusnya regu kedua Thailand 'melibas' regu kedua Malaysia dengan tenang dan profesional dengan kiraan 21-15 dan 21-17.
Selayaknya Malaysia tewas dan Thailand meraih emas kerana sikap angkuh, sombong dan tidak sedar diri pemain regu Malaysia itu sendiri. Ditambah pula ulasan pengulas rangkaian Astro Arena iaitu Shauki Kahar yang penuh ketaksuban memuji dan mengagungkan pemain Malaysia dalam perlawanan akhir ini. Pengulas ini kerap juga mengulang kata-kata nostalgia kejayaan lampau Malaysia (yang hanya sepicing sahaja) menewaskan Thailand.
Melihat pasukan Malaysia bermain sebelum ini sejak peringkat kumpulan dan separuh akhir (menentang Korea Selatan) sememangnya meluat dan menyampah kerana aksi ego dan angkuh pemain Malaysia setiap kali memperoleh mata. Tidak dapat dinafikan serta hakikatnya mutu permainan Malaysia memang bagus dan hebat juga tapi atas sifat dan sikap ego dan angkuh (berjoget-joget serta semacam mengejek pasukan lawan) setiap kali memperoleh mata itulah yang menyebabkan ramai yang menyampah dan meluat pemain Malaysia ini. Mungkinkah suatu hari nanti Malaysia akan tewas kepada pasukan Ghana, Zimbabwe, Muaritius, Gabon, Ethiopia, Nigeria dan lain-lain negara dari benua Afrika dalam sukan sepak takraw nanti, usah cakap pasal pasukan dari benua Asia seperti Korea Selatan, China dan Jepun yang hanya selangkah lagi dapat menyaingi pasukan Malaysia dalam sukan sepak takraw ini...!

2 ulasan:

MARSLI N.O berkata...

Sdr Rusdi: Sdr peminat takraw?

Azhar Salleh berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.