Sabtu, November 20, 2010

PENCAGARA ASTRO ARENA YANG MELAMPAU-LAMPAU DAN TIDAK BERKELAYAKAN...

Foto hiasan: Ulasan dan pengacaraan Rahim Razali ketika Piala Dunia 1986 Mexico (ketika itu siaran langsung di Malaysia ditaja oleh syarikat rokok Benson) masih diingati kerana beliau merupakan pengulas yang dalam dan luas ilmu serta ada aura yang dinantikan oleh para penonton ketika itu.

Sejak bermula Sukan Asia 2010 di Guangzhou, China seminggu lalu televisyen di rumah sering terarah ke rangkaian Astro Arena 801, serta ada 'butang merah' untuk mengikuti 6 rangkaian tambahan sempena Sukan Asia ini. Menonton secara aktif, santai dan tidak aktif acara-acara sukan yang dipaparkan sesuatu yang dapat menenangkan minda dan fizikal diri.

Namun ketenangan minda kerap terganggu pabila mendengar dan menonton liputan 1-2 orang pengacara Astro Arena yang cukup tidak berpengalaman serta ilmu ulasan sukan yang cetek apatah lagi lagak serta gaya pengacaraan juga 'menyakitkan telinga dan mata'. Seorang pengacara wanita Astro Arena ketika di studio bernama Azura Zainal sebenarnya belum layak untuk mengulas acara sukan sebesar Sukan Asia ini kerana kerap tergagap, tersilap cakap dan fakta ditambah pula gaya penyampaian (penggunaan bahasa dan bahasa tubuh) yang agak buruk serta emosi yang tidak sepatutnya ditonjolkan ketika bersiaran. Satu hal yang diingati ketika acara akhir lumba basikal kategori keirin pabila Azizul Hasni dan Josiah Ng menang pingat emas dan perak..., maka pengacara ini cukup 'melampau' meluahkan rasa berdebar ketika saingan berlangsung serta perasaan penuh gembira ketika pelumba Malaysia meraih emas dan perak tersebut. Maaf cakap..., pengacara bernama Azura ini rasa-rasanya layak mengulas untuk acara sukan peringkat sekolah-sekolah Malaysia sahaja buat setakat ini jika cara dan kaedah penyampaian ulasannya masih pada takuk begitu...!
Satu lagi 'perangai' pengacara rangkaian Astro Arena ini iaitu suka 'cakap besar dan melebih-lebih pujian dan harapan tahap melampau' pabila melibatkan pemain dan pasukan Malaysia; lihat dan dengar sahaja pengulas senior iaitu Shauki Kahar pabila mengulas perlawanan akhir berpasukan sepak takraw antara Malaysia menentang Thailand, Shauki Kahar ini melampau-lampau memuji pemain Malaysia serta 'seumpama menghina pemain Tahiland...'
Namun begitu cara ulasan dan penyampaian Zainal Abidin Rawop cukup menyenangkan hati dan selesa pabila ke udara bersiaran, Zainal ini cukup profesional dan seimbang pabila mengulas tentang Malaysia dan pasukan lawan. Cara dan kaedah beginilah yang diharapkan dalam mengulas dan menyampaikan ulasan secara langsung dalam sesuatu acara sukan khususnya sukan era abad ke-21 ini. Harapan agar pihak Astro Arena mencari pengulas yang baik dan dalam ilmunya serta yang tidak melampau-lampau dalam ulasan serta menyatakan pendapat, usah lagi menampilkan pengulas seperti Azura Zainal itu selagi beliau tidak berubah... Maaf sekali lagi, ini suatu pandangan ilkhlas secara terbuka yang terbuku dalam hati sejak menonton Astro Arena khususnya dalam konteks laporan dan liputan Sukan Asia 2010 sahaja...

1 ulasan:

Zaid Akhtar berkata...

RAR,
Zainal Abidin Rawop adalah penyokong Liverpool.
Titik.