Khamis, Februari 04, 2010

KUTIPAN: MALAM PUISI CITRA KOTA TINGGI


Amiruddin Ali, Ketua 1 PPJ dengan gaya duduk (...selepas itu bangun) mendeklamasikan puisi berjudul 'Di Pengerang Aku Menangis'. - Foto ihsan kamera sendiri.

(Berita / Laporan di bawah dikutip langsung dalam Berita Harian Online - 4 Februari 2010: Terima kasih Sdra. Mohd Nazmi Yaakub atas siaran dalam akhbar Berita Harian - Ruangan Sastera hari ini.)

Malam Puisi Citra Kota Tinggi
Oleh Nazmi Yaakub


Kisah sejarah dan cerita masa kini dalam bahasa puitis

CITRA sejarah dan cerita masa kini Kota Tinggi diangkat dalam bahasa puitis dan diksi indah pada Malam Puisi Citra Kota Tinggi di Laman Tun Seri Lanang, Kota Tinggi, baru-baru ini, sekali gus membawa khalayak menyusuri sungai peradaban Melayu yang agung itu.

Malam baca puisi anjuran Dewan Bahasa dan Pustaka Wilayah Selatan (DBPWS) dan Persatuan Penulis Johor (PPJ) itu, mengimbau sejarah luka yang mengakhiri Kesultanan Melayu Melaka dengan puisi kembara ke Makam Sultan Mahmud Mangkat Dijulang dan Makam Laksamana Bentan.

Kira-kira 200 penonton juga dilarikan nostalgia mereka untuk mengingati Sasterawan Negara (SN), Allahyarham Datuk (Dr) Usman Awang yang ‘tumbuh’ di Tanjung Sedili, selain kenangan pedih dirempuh banjir besar pada 2006 dan 2007.

Johan Sayembara Deklamasi Puisi Kemerdekaan Peringkat Negeri Johor 2009, Samsul Wahab, pula menyeru kedamaian dan perpaduan di sebalik mimpi ngeri, fajar suram, tanah bergoncang dan badai menyerang melalui puisinya, Menyeru Damai di Halaman Sejarah.

Berbekalkan perlambangan alam di Tanjung Serindit, Tanjung Buai, Johor Lama, Punggai dan Sedili Besar, penyair Kota Tinggi itu mengibaratkan anak negerinya terpaksa berlindung daripada badai cabaran di pondok jeti tetapi tiang nibong pondok berkenaan dipanjat teritip curiga, atap nipah ditebuk sangsi wasangka dan lantai dibolosi bubuk dengki.

Kita pacakkan tiang baru dengan nibong kesetiakawanan
mengatapkannya dengan genting kejujuran
melantaikannya dengan marmar ketelusan
dan kita pun tenang bermesra dengan jingga senja
yang perlahan menidurkan dirinya di Kuala Layau.

Editor Pentas yang juga penyair, Rahimidin Zahari, sempat merakamkan kembara puitis lewat puisinya, Kota Tinggi yang menyelongkar makna sejarah yang tersembunyi di sebalik peristiwa Sultan Mahmud Shah II yang mangkat dijulang apabila ditikam Laksamana Bentan, Megat Seri Rama.

Senja ini lukisan air mataku
gugur di Kampung Makam
Sultan Mahmud mangkat dijulang
dan Bendahara Tun Habab
kususur ke Kampung Kelantan
singgah di makam Laksamana Bentan.

Mungkin merasakan malam baca puisi di kota yang tidak jauh daripada Tanjung Sedili tidak sempurna tanpa mengimbau Usman Awang, Johan Pertandingan Puisi Anti Dadah Peringkat Negeri Johor, Siti Nurulain Taham, mendeklamasikan puisi Tongkat Warrant karya A Hamid Jemain.

Tanjung Sedili bermula segala kisah
pejuang budaya yang tersohor
insan seni yang cukup halus budinya
memintal kisah menjadi temali puitis.

Malam baca puisi itu juga disimpulkan dengan baik oleh Ketua 1 PPJ, Amirudin Md Ali Hanafiah lewat diksi yang sederhana dalam puisi Di Pengerang, Aku Menangis, apabila menggambarkan pahit manis yang dikecap oleh warga Johor dalam sejarahnya.

Pengerang kucinta
Batu Putih kukenang
Kota Tinggi kusayang
Raja berdaulat kujulang.

Ketua 2 PPJ, Mohd Khairy Halimi pula, mengimbau banjir besar yang menenggelamkan Kota Tinggi apabila membacakan puisinya, Sebuah Kota Fantasi, sekali gus menyelongkar hikmah yang tersembunyi selepas banjir itu surut.

Mari kita tukar nama Kota Tinggi
menjadi sebuah kota fantasi
di sebalik ingatan daripada Ilahi.

Acara apresiasi puisi itu turut dijadikan pentas mencuba bakat deklamasi yang tersembunyi apabila Pengerusi Jawatankuasa Kesenian, Kebudayaan dan Warisan Johor, Asiah Md Ariff turut membacakan puisi Sungaiku Sungai Johor karya Mohd Kassim Mahmud, manakala Pegawai Pelajaran Daerah, Mohd Zakaria Yusof pula tampil dengan puisi Sebuah Sumpah di Tanah Bertuah (Mohd Kassim).

Malam puisi itu turut dimeriahkan dengan deklamasi puisi oleh Shamsudin Othman, Shapiai Mohd Ramly, Mohd Taufek Mahmud, Baharuddin Wahab, Rahimah Muda dan Ruhaidah Yon, selain dendangan lagu puisi oleh Kopratasa dan Jafny Jaafar.

4 ulasan:

Azhar Salleh berkata...

Salam RAR,
Tahniah! Teruskan...

Melihat Kesunyataan berkata...

Rusdi,
Rasanya ada seseorang yang berjanji nak datang, tapi entah kenapa tak muncul-muncul pula.

Korakora berkata...

ada penyair aswara marah, pergi ke kota tinggi tak ajak dia. cemburu dgn kembara puisi hingga ke tanjung sedili :)

Rusdi Abd Rahman berkata...

Cikgu Azhar,
Terima kasih atas ucapan..., namun jika Si Witra @ Naza Citra ada juga malam acara itu pasti lebih meriah dan terkesan dalam hati ini...
Yang pasti juga (walau siapapun menghalang) diri ini akan 'seru - suruh' agar Si Witra deklamasi juga malam itu jika beliau ada di situ.

Tn. Hj. Shapiai,
Apakan daya kita hanya mampu berharap cuma... Hehehe...

Sdra. Nazmi,
Yang pasti bermula dari sekarang kena rencanakan kembara jalan darat dan jalan air Kota Tinggi - Mersing itu bersama-sama PENA / PPJ....