Khamis, Disember 10, 2009

PENILAIAN TEATER JOHOR KE FESTIVAL TEATER MALAYSIA 2010

Dua anak kecil duduk di kerusi paling hadapan penuh asyik dan tekun menyaksikan pementasan teater 'Walinong Sari'.

Teater 'Walinong Sari' - kerja teknikal pencahayaan yang membanggakan.

Teater 'Walinong Sari' - mutu lakonan cukup mengesankan khalayak.

Monolog 'Lubang Neraka' - lakonan dan mesej yang seimbang.

Monolog 'Lubang Neraka' - set dan pencahayaan pentas yang bermutu.

Teater Kanak-kanak 'Money, Money, Money' (teater dalam bahasa Inggeris sepenuhnya) - terlalu banyak selingan lagu!

Catatan: Foto di atas rakaman sendiri yang menggunakan kamera digital berkuasa rendah.
Pada hari Sabtu dan Ahad yang lalu (5 - 6 Disember 2009) berkesempatan menyaksikan tiga teater di Auditorium RTM Johor, Johor Bahru sempena Penilaian Festival Teater Malaysia Peringkat Negeri Johor 2009. Penilaian dijalankan untuk memilih wakil dari seluruh negeri ke peringkat akhir Festival Teater Malaysia yang akan dilangsungkan pada tahun 2010 nanti. Festival ini semestinya anjuran tetap Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara, Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Malaysia. Bagi peringkat negeri Johor diuruskan oleh Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara Negeri Johor dengan kerjasama Majlis Teater Negeri Johor.
Peringkat saringan negeri Johor telah diadakan pada bulan Ogos yang lalu. Tiga kategori dipertandingkan iaitu teater umum, teater monolog dan teater kanak-kanak, maka tiga kumpulan yang terpilih bagi setiap kategori dalam peringkat saringan dinilai sekali lagi. Panel penilai ke setiap negeri untuk memilih 6 kumpulan @ pementasan terbaik bagi kategori umum, 6 pementasan kategori monolog terbaik, dan 4 pementasan kategori kanak-kanak dari seluruh negeri akan ke peringkat akhir Festival Teater Malaysia tahun hadapan.
Selaku penonton rasanya pementasan teater 'Walinong Sari' dan monolog 'Lubang Neraka' semacam boleh layak (ini cuma andaian dalam hati...); bukan kerana para tenaga produksi dan pelakonnya dikenali diri ini tetapi atas dasar kekuatan mutu pementasan dan keyakinan di pentas yang ditonjolkan. Hakikatnya panel penilai yang mempunyai borang pemarkahan lalu mengisi kotak-kotak pemarkahan menentukan layak atau tidak kumpulan @ pementasan dari Johor ini ke peringkat kebangsaan nanti, panel penilai yang menjelajah ke seluruh negeri lebih arif dan cekap menentukannya kerana pementasan ini bukan sekadar pementasan biasa tetapi pementasan teater yang dinilai - pasti banyak aspek yang dilihat dan ditentukan kewajarannya oleh penilai.

Tiada ulasan: