Isnin, November 23, 2009

SASTERAWAN NEGARA DI KOTA BHARU - PROMOSI KARYA SASTERA PERLU GIAT DAN AGRESIF!

Dato' Dr. Anwar Ridhwan bersama Rahimidin Zahari (pengerusi sesi) dalam Majlis Astaka Minda di DBPWT.


1. Rasa beruntung serta bertuah dapat menghadiri sebuah majlis ilmu yang melibatkan Sasterawan Negara yang baharu dinobatkan iaitu Dato' Dr. Anwar Ridhwan. Program Majlis Astaka Minda Bersama SN Dato' Dr. Anwar Ridhwan bertemakan 'Memperkasakan Sastera Kebangsaan' di Dewan Seminar DBP Wilayah Timur (DBPWT), Kota Bharu, Kelantan pada 23 November 2009 (Isnin). Majlis ini merupakan anjuran penuh Pusat Dokumentasi Melayu (PDM) DBPWT yang diusahakan oleh En. Shahrul Rizal (Pustakawan merangkap Pengurus Program Sastera DBPWT yang terkini).
2. Ceramah berkisar tentang pemerkasaan sastera dalam negara serta luar negara. Semalam (Ahad - 22 November 2009) SN Dato' Dr. Anwar Ridhwan juga mengadili Pertandingan Monodrama Adaptasi Cerpen DBPWT selaku Ketua Hakim. Idea adaptasi cerpen kepada skrip monodrama lalu dipentaskan juga merupakan jasa sumbangan pandangan beliau sebelum pertandingan itu dijalankan.
3. Banyak isu dan idea yang disampaikan oleh Dato' Dr. Anwar Ridhwan dalam majlis ini, namun satu isu yang menarik perhatian diri ini yang ingin dikongsi serba ringkasnya melalui entri blog ini - PROMOSI KARYA SASTERA. Menurut Dato' Dr. Anwar Ridhwan, "sebagus dan sebaik sesebuah karya sastera itu tidak akan ke mana jika tiada usaha promosi yang giat untuk disebarkan kepada masyarakat umum, karya sastera yang tinggi nilainya tidak akan dinikmati oleh masyarakat umum jika produknya tidak diketahui oleh masyarakat...!"
4. Selain itu, isu mata pelajaran sastera yang berkait dengan penutupan kelas sastera di sekolah yang serius juga disentuh oleh beliau; serta pelbagai isu dan isi kandungan penuh bermakna yang disampaikan oleh SN ini perlu mendapat perhatian pihak pemerintah - ya... pabila sudah bergelar SN maka diharap suara SN didengar dan diberikan perhatian oleh pihak berkuasa.

2 ulasan:

Melihat Kesunyataan berkata...

Rusdi,
Bila nak bawa SN Dr. Anwar Ridwan ke Johor?

Rusdi Abd Rahman berkata...

Tn. Hj. Shapiai,
Sememangnya hal ini telah dibincang dengan Pengarah untuk perancangan program 2010 nanti jika ada bajet yang mengizinkan.