Rabu, Oktober 14, 2009

PROMOSI PERLU BERTERUSAN - TEATER SRIKANDI TANAH JAUHAR BBK 2009 NEGERI JOHOR

Contoh lakaran kain rentang promosi.

Poster awal bersaiz kertas A3 untuk ditampal di beberapa tempat.

'Flyers' (helaian kertas kecil) untuk edaran.
1. Menggerakkan promosi untuk hal-hal berkaitan program sastera dan bahasa yang umum mengetahui bahawa produk sastera dan bahasa ini yang kurang laku, kurang diminati dan kurang didekakti masyarakat umum memerlukan sesuatu pendekatan yang agresif seadanya mampu.
2. Untuk pementasan teater 'Srikandi Tanah Jauhar' sempena BBK 2009 Negeri Johor juga memerlukan seseuatu pendekatan agresif (sedaya mampu yang boleh) agar mendapat perhatian dan kehadiran khalayak. Pelbagai langkah mula giat dijalankan antaranya menghantar undangan dalam bentuk kad dan surat serta promosi dan pemakluman dalam media. Mengambil contoh yang sama seperti pementasan teater 'Roh Semberani' tahun lepas, syukur kerana sepanjang tiga kali pementasan diadakan kehadiran khalayak memberangsangkan pabila setiap pementasan kehadiran seramai 500 - 600 khalayak. Sekadar makluman, Auditorium RTM Johor, Johor Bahru boleh memuatkan maksiumum seramai 700 penonton dalam sesuatu masa.
3. Setakat hari ini telah mula beredar 'flyers' (helaian kertas kecil - semacam kertas along), poster awal ke beberapa tempat awam yang terpilih (termampu dalam jangkauan), dan kain rentang akan mula digantung pada hari esok. Hal-hal ini harus giat serta berterusan giat digerakkan kerana dalam hal pementasan teater 'Srikandi Tanah Jauhar' ini tiada pelakon atau tokoh seni bertaraf selebriti yang ditonjolkan kerana peruntukan kewangan yang ada kecil sahaja. Hampir keseluruhan pelakon merupakan tenaga dan penggerak muda teater negeri Johor yang cukup berminat dan terangsang untuk 'bermain' dalam pementasan teater ini. Jika terdapat 2 atau 3 nama pelakon besar atau selebriti membuat penampilan khas maka rasanya tidak perlulah terlalu giat untuk promosi - ya... sekadar gantung 1 - 2 kain rentang cukup untuk menarik khalayak?


3 ulasan:

Wahyu Budiwa Rendra berkata...

salam en.rusdi. mohon izin saya salin dan tampal iklan ini. terima kasih.

Rusdi Abd Rahman berkata...

Sdra. Wahyu,
Berbanyak terima kasih kerana sudi dan sukarela untuk promosi teater ini. Tidak usah salinnya, saya sediakan poster saiz kertas A3 dan 'flyers' khas untuk Sdra.
Terima kasih atas jasa baik ini.

Tahirah Manesah Abu Bakar berkata...

InsyaAllah saya akan tonton pada Sabtu 24/10 ini.