Rabu, September 22, 2010

BINGKISAN DAN PEDOMAN BAHASA DALAM AKHBAR MHI - SEMPENA BBK 2010 MELAKA

Penyerahan bahan-bahan bingkisan dan pedoman bahasa termasuk Kamus Dewan dan buku-buku puisi terbitan DBPWS kepada pihak akhbar MHI.

Logo BBK dan DBP terpapar pada bahagian atas paparan bingkisan dan pedoman bahasa dalam akhbar MHI.

Paparan bingkisan dan pedoman bahasa satu halaman penuh dalam akhbar MHI bertarikh 21 September 2010.

Program-program sempena sambutan Bulan Bahasa Kebangsaan (BBK) 2010 seharusnya bermula 1 - 31 Oktober 2010 namun pengisian program BBK 2010 Negeri Melaka sudah bermula sejak semalam. Sekadar maklumat untuk dikongsi bersama bahawa terdapat 10 pengisian program BBK 2010 Melaka yang melibatkan acara kemasyarakatan dan paparan dalam bentuk media.
Satu program atau pengisian sempena BBK 2010 Negeri Melaka merupakan paparan 'Bingkisan dan Pedoman Bahasa' secara harian dalam akhbar Melaka Hari Ini (MHI). Mengikut pemintaan dan permohonan pihak DBPWS kepada pihak akhbar MHI bahawa paparan 'Bingkisan dan Pedoman Bahasa' hanya bermula pada 1 Oktober 2010 secara harian namun pihak akhbar MHI ingin menyiarkan paparan itu seawal mungkin iaitu pada 21 September 2010. Berbanyak terima kasih buat komitmen besar pihak akhbar harian MHI.
Penyerahan bahan bingkisan dan pedoman serta panduan bahasa Melayu yang betul dan tepat terbitan DBPWS dan DBP telah dilakukan pada 7 September 2010 (tiga hari sebelum hari raya). Satu majlis ringkas penyerahan bahan-bahan tersebut kepada Ketua Pengarang MHI diadakan di pejabat akhbar MHI di Rumah Media Melaka, Ayer Keroh, Melaka. Antara bahan yang diberikan melibatkan 'Bingkisan Bahasa DBPWS: Bilangan 1 - 50 Isu Tatabahasa' dan beberapa koleksi 'Pedoman Bahasa Melayu' untuk disiarkan serta dimanfaatkan secara lebih meluas buat khalayak pembaca akhbar harian MHI.
Paparan tentang hal-hal panduan dan pedoman bahasa Melayu ini akan disiarkan sepanjang sambutan BBK 2010 Negeri Melaka iaitu bermula 21 September 2010 sehingga 31 Oktober 2010. Paparan sebegini setidak-tidaknya atau sekurang-kurangnya dapat disebarluaskan dan dimanfaatkan buat semua golongan masyarakat secara langsung khususnya bagi mereka yang tidak pernah memiliki atau yang tidak tahu bahawa adanya buku-buku kecil panduan berbahasa Melayu selaku bahasa kebangsaan dengan baik dan betul dalam pelbagai konteks. Manfaat sebegini walaupun kecil sifatnya tidak kiralah sama ada aspek tatabahasanya untuk para pelajar dan ejaan yang betul buat semua pembaca serta tidak kiralah seseorang itu berpelajaran tinggi mahupun pemimpin besar atau sekalipun masyarakat bawahan dalam kategori pekerja biasa atau pekerja yang tidak pernah didedahkan dengan penggunaan bahasa dan ejaan bahasa Melayu yang betul dan tepat.

1 ulasan:

Maria Sharapova berkata...

ada hajat nak beralih angin ke Unit Bahasa ke??? hehehe...