Sabtu, Oktober 02, 2010

BBK 2010 MELAKA - PEMENTASAN MONODRAMA DAN TEATER (HARI PERTAMA)

Teater 'Gejolak' - sistem bunyi yang unik dan bermutu.

Teater 'Gejolak' - Ada mesej utama mengesankan minda.

Azrul bawa 5 watak dalam Monodrama 'Salah Siapa?'.

Kain rentang di hadapan pintu pagar Taman Budaya Melaka, JKKNNM.

Program Bulan Bahasa Kebangsaan (BBK) 2010 untuk peringkat DBP Wilayah Selatan (DBPWS) yang diri ini usahakan khususnya buat negeri Melaka dan Johor telah bermula pada 1 Oktober 2010. Program BBK 2010 ini dimulakan dengan program Pementasan Monodrama dan Teater Negeri Melaka pada 1 -2 Oktober 2010 (Jumaat dan Sabtu) di Panggung Seri, Taman Budaya Melaka, Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara Negeri Melaka (JKKNNM), Ayer Keroh, Melaka. Pementasan ini merupakan anjuran bersama DBPWS dan JKKNNM.
Monodrama berjudul 'Salah Siapa' dan teater 'Gejolak' merupakan pementasan yang diadakan pada 1 Oktober 2010 (Jumaat) pada pukul 8.45 malam - 10.30 malam. Monodrama 'Salah Siapa' dilakonkan oleh Azrul bersama-sama 3-4 orang tenaga produksi dipentaskan selama 25 minit, dan teater 'Gejolak' yang merupakan produksi Kolej Yayasan Melaka (KYM) yang melibatkan 4 pelakon serta melibatkan hampir 20-25 orang tenaga produksi. Kehadiran penonton cukup memuaskan iaitu dianggarkan sekitar 300 - 350 orang.
Bagi diri ini dua pementasan itu amat membanggakan kerana menampilkan aksi lakonan yang meyakinkan dan mesej diketengahkan boleh diserap oleh majoriti penonton yang menyaksikannya. Kesungguhan pihak JKKNNM yang menguruskan pelbagai aspek termasuklah undangan dan promosi buat orang ramai di Melaka cukup membanggakan; pengurusan dalam hal-hal lain oleh JKKNNM cukup menyenangkan dan lancar. Tahniah dan terima kasih seribu penghargaan atas usaha gigih dan profesional pihak JKKNNM yang mengusahakan pementasan teater yang khusus buat penggiat teater anak negeri Melaka ini.

Tiada ulasan: