Sabtu, Julai 03, 2010

SANTAI PD 2010: SEDAR DIRI YANG BAIK...

Ghana tewas cukup tragis kepada Uruguay. Permainan penuh 90 minit dan 30 minit masa tambahan seri 1-1; cukup perit penalti minit akhir ke-120 masa tambahan tidak mengahsilkan gol lalu penentuan penalti, Ghana tewas 2-4.


Eloklah jika sudah sedar diri dan insaf awal serta bercakap benar kepada masyarakat agar ramai lagi yang tidak kecewa dan rasa macam menyampah. Sifat jujur dan berkata secara ikhlas serta terus terang inilah yang ingin dibanggakan walaupun pemergian untuk tugasan di Afrika Selatan selaku pengadil simpanan dan pengadil keempat sahaja. Sikap Subkhiddin yang meluahkan rasa sebenar hatinya cukup menyenangkan ramai pihak agar tidak terus menghentamnya. Jika kepulangan beliau ini dengan nada lain iaitu nada 'bangga dan besar diri' pasti ramai yang terus mencaci dan mengejinya. Beberapa akhbar harian melaporkan tentang kepulangan Subkhiddin yang kekal selaku 'pengadil simpanan @ keempat' sahaja dalam peringkat kumpulan PD 2010. Kutipan di bawah diambil dalam laman web akhbar Utusan Malaysia dan Harian Metro.


Subkhiddin kecewa, rasa bersalah
(Utusan Malaysia)
' Saya kecewa dan rasa bersalah kepada rakyat Malaysia'. Itu luahan pengadil tunggal negara yang dipilih ke Piala Dunia 2010, Subkhiddin Mohd. Salleh. Menurut pengadil No. 1 negara itu, perasaan itu membelenggu dirinya, apabila langsung tidak diberi peluang menjadi pengadil utama dalam sebarang perlawanan pada kejohanan berprestij di Afrika Selatan itu.
Subkhiddin, 44, yang hanya menjadi pengadil keempat dalam lapan perlawanan Piala Dunia, termasuk perlawanan pembukaan antara Afrika Selatan dan Mexico. Jelas Subkhiddin, hatinya bertambah kecewa apabila terpaksa 'memusnahkan' impian dan harapan seluruh rakyat Malaysia yang mahu melihatnya beraksi di tengah padang, meskipun dirinya cukup bersedia untuk tujuan tersebut.
''Pengorbanan dan cabaran dilalui sepanjang empat tahun lalu untuk mempersiapkan diri sebagai pengadil dalam Piala Dunia kali ini seperti sia-sia, kerana hanya menjadi pengadil keempat.
''Apatah lagi FIFA sudah memberi jaminan kepada kami ketika perlawanan pembukaan bahawa tiada pengadil simpanan untuk edisi kali ini. Ia memberi semangat kepada saya.
''Tetapi peluang sebagai pengadil utama tidak diberi kepada saya dan saya mula menyedari mengenainya ketika sesi kedua pengumuman pengadil (bagi perlawanan kalah mati).
''Saya amat kecewa dan rasa bersalah kepada rakyat Malaysia. Pengalaman ini tidak mungkin akan saya lupakan seumur hidup saya," katanya ketika ditemui di Lapangan Terbang Antarabangsa Bayan Lepas (LTABL) di sini, semalam.
Sebelum ini, dua pengadil negara terpilih ke Piala Dunia iaitu Allahyarham Kapten Abdul Halim Hamid pada Piala Dunia 1998 di Perancis dan Mat Lazim Awang Hamat (Piala Dunia 2002 di Jepun dan Korea Selatan) tetapi hanya sebagai pembantu pengadil.
Pengorbanan empat tahun bagaikan sia-sia
(Harian Metro)
“SAYA kecewa apabila tidak diberi peluang untuk menjadi pengadil utama,” kata pengadil tunggal negara ke Piala Dunia 2010, Subkhiddin Mohd Salleh ketika ditemui di Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang (LTABL), Bayan Lepas, semalam. Pengadil nombor satu negara itu berkata, beliau ditugaskan sebagai pegawai perlawanan keempat bagi lapan perlawanan Piala Dunia, termasuk aksi pembukaan Afrika Selatan menentang Mexico serta beberapa perlawanan menarik seperti Brazil bertemu Korea Utara dan Brazil berjumpa Ivory Coast.
Bagaimanapun, beliau kecewa kerana tidak berpeluang mengendalikan sebarang perlawanan di tengah padang sejak kejohanan di Afrika Selatan itu bermula 11 Jun lalu. Guru Sekolah Menengah Vokasional (SMV) Nibong Tebal itu berkata, rasa kecewanya bertambah apabila mengetahui rakyat Malaysia menaruh harapan untuk menyaksikan beraksi di tengah padang.
“Saya rasa segala pengorbanan dan persiapan sejak empat tahun lalu untuk menyiapkan diri sebagai pengadil dalam Piala Dunia kali ini sia-sia saja, namun pengalaman di peringkat antarabangsa akan menjadi pedoman kepada saya untuk membantu generasi muda dalam bidang ini,” katanya.
Katanya, Fifa juga pernah memberi jaminan kepadanya pada perlawanan pembukaan bahawa tiada pengadil simpanan untuk perlawanan tahun ini, namun semangat serta harapannya musnah selepas sesi kedua pengumuman pengadil (bagi perlawanan kalah mati).

2 ulasan:

Md Nizar Parman berkata...

Salam RAR,
Saya amat bersimpati dengan Ghana yang tewas dalam keadaan yang agak kontroversi gara-gara "tangan Tuhan" Suarez.... Jika tidak, pasti akan berlaku kejutan yang lebih menarik dalam PD 2010. Satu lagi jaguh Amerika Selatan kecundang (Argentina).

Zaid Akhtar berkata...

Simpati dengan abang Subki.
FIFA memang bias. Pengadil dari Uruguay masa England lawan Jerman itu sebenarnya pernah digantung pada 2002 tetapi diberikannya peluang.