Selasa, Julai 20, 2010

KEMBALI BERKHIDMAT...

Bermula hari Rabu yang lalu (14 Julai 2010) maka kembalilah berkhidmat semula selama 14 minggu (bersamaan 28 jam pertemuan) selaku jurulatih sambilan (nama jawatan yang diberikan). Sesi kelas pertama kali ini agak tenang sedikit kerana telah memperoleh pengalaman pertama penuh bermakna ketika berkhidmat pada sesi yang lepas (sekitar November 2009 - Mac 2010).
Kali ini mungkin ada penambahbaikan atas kelemahan diri sendiri sebelum ini bagi sedikit khidmat semampu seadanya buat para pelajar agar sekurang-kurangnya meminati dan mendekati hal-hal kesusasteraan dan kebahasaan di kampus yang majoriti pelajarnya menimba ilmu banyak atau sekitar 80% dalam bahasa Inggeris. Setakat minggu lalu ada pelajar luar negeri yang berminat mengikuti sesi kali ini; luar negeri itu bukannya jauh iaitu pelajar asal dari Indonesia (serumpun).
Selain menyampaikan serba sedikit ilmu dan pengetahuan yang ada, penerapan tentang penggunaan yang tepat dan keistimewaan bahasa Melayu akan terus diterapkan secara selari dan diselitkan agar para pelajar jurusan sains, teknologi, kejuruteraan, dan komputer sebahagian besarnya ini tidak sesekali meminggirkan jati diri bahasa Melayu. Sastera tetap unggul dan utama merupakan alat dan kaedah untuk semarakkan kecintaan terhadap bahasa Melayu. Walau peluang ini kecil sahaja khidmatnya tetapi diharap dapat melebarkan kecintaan dan kesedaran buat para pelajar tentang hal sastera dan bahasa Melayu dengan sedaya mampu.
Ilmu kecil yang dimiliki sepicing cuma ini berlandaskan pengalaman kerdil diri ini, dan tunjuk ajar bimbingan besar serta unggul melalui Sifuku Azhar Salleh akan terus disebarkan semampu dan seadanya. Insya-Allah.

Tiada ulasan: