Isnin, Julai 12, 2010

SANTAI PD 2010: SEPANYOL TETAP BERSAING REBUT TEMPAT PD 2014...

Juara yang sebenar dan muktamad - Sepanyol.

Robben - dua percubaannya jika gol pasti menobatkan Belanda selaku juara...?

Saat pergerakan Iniesta menjaringkan gol...

Statistik umum perlawanan.
(Catatan: Foto dirakam secara langsung melalui siaran Astro 805 di rumah.)

Pertamanya, tahniah buat Belanda kerana berjaya melangkah ke perlawanan akhir. Tewas kepada Sepanyol bukanlah sesuatu yang perlu ditangiskan tetapi kegembiraan menewaskan pasukan penuh ego dan cakap besar Brazil pada peringkat suku akhir lalu itulah yang amat membanggakan. Kesungguhan dan kehebatan Belanda menyekat Sepanyol menjaringkan gol sehingga minit ke-116 (masa tambahan) sesuatu yang luar biasa juga.
Iniesta berjaya menjaringkan gol buat Sepanyol empat minit sebelum tamat permainan masa tambahan. Iniesta berjaya memanfaatkan peluang yang beliau sendiri hampir terperangkap 'offside'. Torres yang baharu masuk menggantikan David Villa 15 minit sebelum masa tambahan tamat juga penyumbang kepada gol Iniesta. Torres baharu bermain sekitar 3-4 minit terus tercedera ketika mengejar bola. Dalam banyak serangan Sepanyol, pasukan Belanda seharusnya juga memperoleh dua gol melalui Robben namun ketangkasan Casillas menyekat kehebatan Robben.
15 kad kuning dan 1 kad merah sepanjang 120 minit permainan. 1 kad merah dilayangkan kepada Heitinga, pemain Belanda ketika separuh masa kedua masa tambahan. Howard Webb, pengadil dari England cukup tegas tetapi kenapa ketika pemain Belanda De Jong melakukan 'karate kid' yang keras terhadap Alonso langsung tidak diberikan kad merah? Webb sememangnya dikenali dalam saingan EPL, beliau sering mengadili perlawanan utama melibatkan kelab-kelab utama dalam EPL.
Menarik juga pabila selesai perlawanan pemain-pemain Sepanyol menukar jersi biru gelap kepada jersi utama warna merah yang tertera SATU BINTANG di atas logo pasukan, jumlah bintang yang dipamerkan pasukan dalam PD ini menandakan bilangan sesebuah negara memenangi PD iaitu Brazil (5 bintang), Itali (4 bintang), Jerman (3 bintang), Argentina (2 bintang), England (1 bintang), dan Uruguay (4 bintang - sebenarnya hanya 2 bintang kerana khabarnya ditambah 2 bintang lagi kerana memenangi 2 kejuaraan Olimpik...?).
Hakikatnya, Sepanyol layak bergelar juara tanpa menunggu sepakan penalti. Sepanyol sememangnya cemerlang dalam pelbagai sisi namun kerap kali juga (selain dua cubaan Robben yang hampir gol) Belanda mengancam gol Sepanyol kerana sedikit kecuaian pertahanan Sepanyol iaitu Puyol dan Pique. Kelihatan Belanda banyak mengharapkan Robben untuk mengancam Sepanyol, hanya sesekali sumbangan Sneijder dapat dilihat kali ini manakala Kuyt agak tenggelam.
PD 2014 Brazil empat tahun lagi; Brazil telah layak secara automatik selaku tuan rumah, Sepanyol tidak layak secara automatik ke Brazil kerana peraturan FIFA sejak 2006 bahawa pasukan juara juga harus melalui peringkat saringan nanti. Selepas ini Sepanyol harus tumpukan untuk pertahankan Piala EURO yang diraihnya pada 2008, EURO 2012 bakal berlangsung dua tahun lagi. Sepanyol diharap tidak mengulangi nasib malang menimpa Perancis dan Itali; Perancis ketika juara PD 1998 lalu bertandang ke PD 2002 dalam keadaan memalukan pabila gagal layak ke pusingan kedua, juga Itali juara PD 2006 yang gagal layak ke pusingan kedua PD kali ini.
PD 2010 kali ini tidak menobatkan pemain terbaik kejohanan yanmg melibatkan dua pasukan yang berjaya ke akhir, Diego Forlan pemain Uruguay dipilih selaku pemain terbaik kejohanan. Jerman berjaya tewaskan Uruguay dalam penentuan tempat ketiga dan keempat dua hari lepas dengan pemain muda Jerman Mueller berjaya mengumpul 5 gol sepanjang kejohanan bersama-sama David Villa dan Sneijder.
Pelbagai lagi catatan dan rekod tercipta dalam PD 2010 ini akan dikupas jika ada kesempatan masa, namun satu hal bertambah menarik tentang ramalan 'Paul' Si Sotong Kurita tepat lagi kali ini serta mengekalkan rekod 100% ketepatannya... tapi ramalan ini amat dilarang sama sekali untuk dipercayai kerana hanya kebetulan semata-mata! Yang pastinya juga pengadil Malaysia yang bernama Subkhiddin itu tetap berada hanya di tepi padang selaku pengadil simpanan @ pengadil keempat sahaja dalam peringkat perlawanan kumpulan...!

3 ulasan:

Wahyu Budiwa Rendra berkata...

salam en.rusdi. dah baik demam PD2010, dah.he.he. menunggu empat tahun lagi.

Azhar Salleh berkata...

Salam RAR,
Ulasan seterusnya dinanti. Ulasan tuan dah sampai tahap pengulas sukan TV Zimbabwe, bro! Dasat! Tapi, pengadil Malaysia tetap berada di luar padang!

Zaid Akhtar berkata...

siapa bisa tandingi ulasan RAR.
double trouble, beb.

bila nak ke segamat lagi? nak belanja makan durian ni!