Ahad, Jun 20, 2010

UCAPAN BERILMU DI SEGAMAT

Dr. Rais Yatim ketika sesi sidang media.

Majlis Perasmian Mesyuarat Agung MKNJ ke-20.

Pada Jumaat dan Sabtu lepas (18 - 19 Jun 2010) bertandang ke Segamat atas dua urusan iaitu menghadiri Mesyuarat Agung Majlis Kebudayaan Negeri Johor (MTNJ) ke-20 dan Program Merakyatkan Seni (PMS). Mesyurat Agung MKNJ berlangsung di Hotel VIP, Bandar Segamat pada 18 - 19 Jun 2010 dan PMS di Batu Anam, Segamat pada 19 Jun 2010. Program PMS merupakan antara program utama anjuran Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara Negeri Johor (JKKNNJ). PMS sering diadakan oleh JKKNNJ di beberapa daerah negeri Johor.
Istimewa bagi dua program ini merupakan kehadiran Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Malaysia, YB Dato' Seri Utama Dr. Rais Yatim merasmikan dua acara ini. 80% isi dan inti pati ucapan Dr. Rais Yatim dalam perasmian Mesyuarat Agung MKNJ berkait soal bahasa Melayu yang berkaitan soal gerakan kebudayaan, kelangsungan dalam masyarakat dan soal semangat untuk mengukuhkannya.
Ucapan seorang menteri seperti Dr. Rais Yatim yang penuh ilmu dan pengetahuan besar dalam soal budaya dan bahasa amat menarik kerana tiada unsur ucapan klise seorang pembesar atau pemimpin utama dalam merasmikan sesuatu acara. Beliau seperti berceramah dalam menjelaskan sesuatu perkara dengan teliti dan perinci. Beliau menjelaskan soal 'osmosis' dan 'kebimbingan' terhadap nasib bahasa Melayu pada kini dan pandangannya tentang masa hadapan bahasa Melayu. Sempat juga mencatat beberapa isi utama ucapannya yang punyai nilai ilmu baharu atau tambahan ilmu baharu tentang perkembangan bahasa, budaya dan seni Melayu yang terkini.

Tiada ulasan: