Selasa, Jun 29, 2010

SANTAI PD 2010: TS3 DAN BOLA LANTUNAN...

Woody dan Buzz - kenalan rapat seperjuangan.

Woody dan rakan-rakan terperangkap dalam timbunan sampah.

'Bear' yang lembut dan baik serta disayangi ramai dalam dunia sebenar dipaparkan sebagai 'Ketua Penjahat' dalam TS3.

(Catatan: Foto dirakam di dalam pawagam secara langsung)

Penat bercampur geram dan marah serta terkilan pabila beberapa pasukan pilihan dalam PD 2010 telah tersingkir awal. Persaingan pusingan kedua juga hampir selesai pabila pasukan Uruguay, Ghana, Argentina, Jerman, Belanda dan Brazil sudah ke peringkat suku akhir. Selayaknya England terkeluar pabila tewas besar 1-4 kepada Jerman kerana permainan tidak menarik dan kurang teratur sejak bertemu Amerika Syarikat, Algeria dan Slovenia. Walaupun gol Lampard dikira England tetap tewas 2-4. Sungguh ketara lemahnya pabila separuh masa kedua, dua kali serangan balas kilat Jerman minit 67 dan 70 dijaringkan gol oleh Mueller (pemain muda berusia 20 tahun).
Ahh... dalam kesibukan mengikuti PD 2010 sempat juga ke pawagam menonton 'Toy Story 3 (TS3)' kerana diajak berulang kali oleh anak. Rasa terhibur serta hilang rasa geram dan terkilan dengan beberapa pasukan dalam PD 2010 ketika menonton TS3. Bercakap soal TS3, sememangnya ini kisah kanak-kanak tetapi majoriti penonton juga dalam kalangan orang dewasa. Kanak-kanak dan orang dewasa sama-sama terhibur dengan TS3 yang sememangnya watak-wataknya punyai unsur dan sifat manusia yang digabung jalin dalam kerangka emosi 'suka - bahagia - sedih - marah'. Watak Woody dan Buzz Lightyear tetap menjadi penggerak utama dengan peranannya menetang Bear dan rakan-rakan yang dikategorikan 'penjahat'. Walaupun hanyalah 'barang permainan kanak-kanak' namun unsur dramatik, mendebarkan, seram, lucu serta kebijakan bertindak para wataknya turut termuat dalam TS3 yang memakan masa hampir 2 jam ini.
Pernah juga menonton TS2 dan TS yang sebelum ini cuma melalui DVD atas permintaan anak, bagi TS3 maka sesuailah membawa anak menonton ke pawagam kerana bersesuaian dengan usianya serta anak-anak ini meminati pasukan yang sama dalam PD 2010 (terpaksa meminati pasukan yang sama diminati ayahnya...).
Maka apakah halnya TS3 dengan PD 2010...? Sinonimnya - teknologi kamera dan kejelasan paparan visual semakin meningkat mutunya sehingga hiba dan marahnya Woody-Buzz Lightyear (TS3) dan kejelasan lantunan bola tendangan Lampard (England - Jerman) dapat diperkatakan ramai - betapa cerdik pencipta TS3 dan dangkalnya pengadil...!

1 ulasan:

Zaid Akhtar berkata...

RAR,
bagi saya PD kali ini agak membosankan walaupun Belanda dah layak ke QF.

Puncanya adalah Jabulani yang menjadi salah satu "kebodohan" yang dikongsi oleh FIFA dan Adidas.