Isnin, Jun 21, 2010

SANTAI PD 2010: RUSUH HATI DAN MINDA

Itali juara 2006 - Cannavaro yang istimewa.

Itali juara 1982 - Dino Zoff yang hebat.
Entah mengapa selepas menyaksikan perlawanan Itali menentang New Zealand (NZ) semalam hati dan minda jadi rusuh. Sejak tahun 1982 sehingga edisi 2010 ini pasukan Itali tetap menjadi antara 4 pasukan pilhan untuk bergelar juara.
Terngiang-ngiang di telinga mendengar beberapa laporan yang melabelkan keputusan seri 1-1 itu merupakan satu lagi 'kejutan besar' dalam Piala Dunia 2010 (PD 2010). Rasanya ini bukanlah 'kejutan besar' melainkan jika Itali tewas besar kepada pasukan Malaysia atau Bangladesh. Pasukan Itali tidak bernasib baik kerana kecekapan penjaga gol NZ menangkis dan menepis sekurang-kurangnya 3 percubaan yang pasti boleh menghasilkan gol buat Itali. Pemain NZ diakui cukup bersemangat dan kental sepanjang 90 minit (campur 4 minit waktu kecederaan) berjaya mengekang penguasaan Itali.
Rusuh lagi hati pabila mendengar ulasan Akbar Sahari, pengulas rangkaian Astro Arena 801; beliau 2-3 kali menyebut bahawa penampilan NZ dalam PD ini merupakan KALI PERTAMA...? Sungguh CETEK ULANG KAJI DAN RUJUKAN yang dilakukan oleh Akbar Sahari ini...! Faktanya, NZ masuk PD kali kedua setelah kejohanan PD 1982 di Sepanyol.
Namun ada catatan berita semalam yang lebih menggambarkan 'rusuh fizikal' yang sebenar seperti paparan di bawah yang dikutip dalam portal Malaysiakini. Mungkinkah Bangladesh akan mendahului Malaysia untuk ke PD suatu masa nanti? Terlupa lagi bahawa Malaysia ada dalam PD 2010 ini pabila tetap sehingga hari ini selaku pengadil simpanan merangkap pengadil keempat sahaja...!
________________________________________

Piala Dunia: Universiti di Bangladesh ditutup pelajar merusuh
Jun 20, 10 4:40pm
Sebuah universiti terkemuka Bangladesh tertutup Ahad lalu selepas lima orang cedera dalam rusuhan mahasiswa yang menuntut masa bagi menonton bola sepak Piala Dunia, kata polis. Pelajar yang membawa kayu mengamuk di Universiti Kejuruteraan dan Teknologi di ibukota Dhaka pada hari Sabtu, menuntut tempoh penggal pengajian dipendekkan bagi membolehkan mereka menonton perlawanan Piala Dunia, kata ketua polisi tempatan, Rezaul Karim.
"Para siswa baru mahu kampus ditutup supaya mereka dapat menyaksikan Piala Dunia Tetapi beberapa mahasiswa senior yang menghadapi peperiksaan, tidak mahu - maka berlaku beberapa pergaduhan," katanya.
"Pihak universiti mengadakan mesyuarat tergempar dan memutuskan untuk menutup segera (kampus)," katanya, sambil menambah ia ditutup seminggu lebih awal daripada tempoh akhir penggal pada 26 Jun. Selama Piala Dunia 2006, puluhan mahasiswa cedera dalam pergaduhan di universiti yang sama.
"Kami telah menutup universiti untuk mengelakkan sebarang masalah, kami berharap untuk membuka semula selepas selesai Piala Dunia," Jibon kata ketua halehwal pelajar, Jibom Podder kepada AFP.
Bangladesh memiliki budaya kekerasan politik mahasiswa, khususnya di kampus-kampus universiti awam. Semua tiga parti politik utama di negara itu mempunyai sayap mahasiswa yang kuat, yang mereka biayai.Penduduk negara itu yang biasanya merupakan peminat kriket, kini dilanda demam Piala Dunia, walaupun pasukan negara itu tidak layak menyertai.Minggu lalu, peminat yang marah, bertindak merosakkan kenderaan dan menyerang pusat pengagihan tenaga apabila bekalan terputus dan mengganggu liputan satu perlawanan.

Tiada ulasan: