Ahad, Ogos 02, 2009

GUNUNG LEDANG (GL): SUATU REALITI - 1

Kain rentang program di hadapan pintu masuk Kompleks Taman Negara GL.

Bergambar kenangan di puncak GL bersama AJK dan ahli PPJ. Dari kiri Cikgu Hamzah Hamdan, saya, Hj. Aman Shukor, Cikgu Yahaya Suip, Cikgu Amiruddin, Cikgu Mohd Taufek, Cikgu Mohd Rosli Bakir dan Sdra. W.B. Rendra.

Bergambar kenagan bersama Shamsudin Othman, S.M. Zakir dan Rahimidin Zahari.


Batu Penanda puncak GL.


Kabus dan hujan renyai di kawasan Menara TM.


Di puncak GL yang berkabus lebat dan hujan sedikit renyai.


Lori JPA yang membantu lawatan hingga ke Menara TM (pergi-balik).
(Foto-foto di atas menggunakan kamera milik sendiri yang berkuasa rendah.)

1. Akhirnya hasrat untuk melaksanakan program Pengucapan Puisi Alam Gunung Ledang tercapai dengan jayanya. Program anjuran bersama Perbadanan Taman Negara Johor (PTNJ), DBP Wilayah Selatan (DBPWS), Persatuan Penulis Johor (PPJ) dan Yayasan Warisan Johor (YWJ) telah dijalankan pada 31 Julai - 2 Ogos 2009.
2. Sekalung rakaman penghargaan terima kasih buat PTNJ yang sudi menjemput pihak DBPWS, PPJ dan YWJ untuk melaksanakan program yang julung kali diadakan ini. Buat En. Abdul Aziz Mohd Top, Pegawai PTNJ dan En. Fadzil, Pengurus Operasi PTNJ GL bersama kakitangannya yang banyak membantu dan mengusahakan kejayaan awal perjalanan program 3 hari 2 malam ini di GL dan Kompleks Taman Negara GL ini.
3. Terima kasih buat Ketua 1 PPJ, Cikgu Amiruddin Ali bersama AJK dan ahlinya yang penuh bersemangat (walaupun ramai lagi ahli yang ingin turut serta - tapi tempat dan pengangkutan amat terhad kepada 24 peserta sahaja) berbanyak terima kasih selaku penyumbang utama ke arah kelancaran program melalui penyertaan peserta yang sungguh bersemangat, juga buat pihak YWJ yang turut menyumbang ke arah kemeriahan dan semangat kerjasama dalam program ini.
4. Program dimulakan dengan pendaftaran peserta pada 31 Julai 2009 bermula pukul 3 petang sehingga 6.30 petang yang diuruskan secara bersama oleh pihak PTNJ GL, DBPWS dan PPJ. Pada malamnya bermula pukul 9 malam diadakan taklimat program dan taklimat khas tentang PTNJ GL secara khususnya. Taklimat program lebih menekankan pelbagai aspek keselamatan dan pengurusan program termasuk yang utama iaitu para peserta harus menghasilkan 2-3 karya puisi khas GL untuk diterbitkan oleh PTNJ yang berhasrat melancarkan buku antologi puisi ini selewat-lewatnya dalam bulan November 2009. Selesai dua taklimat ini bermulalah sesi tidak rasmi berbual dan berkongsi cesrita di chalet penginapan khasnya di chalet yang dihuni oleh ahli dan AJK PPJ. Banyak cerita serius dan lawak jenaka muncul yang menambahkan kemesraan. Juga sempat berbual-bual bersama penulis prolifik karya sastera tanah air dari Kuala Lumpur iaitu Shamsudin Othman, S.M. Zakir dan Rahimidin Zahari. Selain itu, Rahimidin Zahari juga merupakan seorang pegawai dan penggiat utama teater untuk Istana Budaya.
5. Pada 1 Ogos 2009 bermulalah cabaran utama program iaitu lawatan dan mendaki ke puncak GL. Atas bantuan lori Jabatan Pertahanan Awam (JPA) dan 2-3 buah kenderaan pacuan empat roda (4WD) pihak JPA dan PTNJ maka kembara peserta, urus setia dan kakitangan PTNJ bergerak dalam pukul 8.30 pagi. Cuaca pada pagi itu mendung yang berlarutan. Berikut catatan masa dalam proses lawatan dan pendakian ke puncak GL:
8.30 pagi: Bertolak dari Kompleks GL. (mendung berlarutan)
9.15 pagi: Tiba di Empangan Tadahan Air GL. (kabus tebal mula tersebar meluas)
9.30 pagi: Menyambung perjalanan menuju ke Menara TM. (kabus semakin 'mengganas')
10.00 pagi: Tiba di Menara TM - jalan berturap tamat. (kabus tebal dan hujan sedikit renyai)
10.15 pagi: Bermula pendakian dari Menara TM. (kabus terus tebal)
10.50 pagi: Peserta sampai ke puncak. (kabus amat tebal dan hujan sedikit renyai)
(Catatan: Di puncak GL dan di kawasan Menara TM kabus tebal dan hujan sedikit renyai menyebabkan kesemua peserta tidak dapat melihat ke bawah kawasan persekitaran GL. Ketika sesi lawatan tapak sebulan yang lalu bersama kakitangan PTNJ cuaca cerah serta dapat meyaksikan ke bawah kawasan Tangkak, jalan menuju Segamat dan Asahan, Melaka.)
11.20 pagi: Mula turun dari puncak GL menuju ke Menara TM.
11.50 pagi: Menaiki kenderaan turun ke kawasan empangan dari Menara TM.
12.20 tengah hari: Makan tengah hari di kawasan empangan.
12.50 tengah hari: Turun balik ke Kompleks GL.
1.30 tengah hari: Sampai di tempat penginapan Kompleks GL.
6. Kesemua peserta keletihan mengikut peringkat umur masing-masing. Berehat di chalet. Saya bersama Amiruddin dan beberapa AJK PPJ duduk berbincang untuk pengisian program malam ini, juga berbincang tentang program minggu hadapan (8-9 Ogos 2009) iaitu lawatan pula ke sebuah pulau - Pulau Pisang, Pontian.
7. Malam - program Malam Pengucapan Puisi Alam Gunung Ledang di Dewan Kompleks GL, sebuah acara perasmian dan deklamasi puisi para peserta... bersambung!

3 ulasan:

Azura berkata...

RAR,
Tahniah atas usaha yang membanggakan ini. Elok kiranya puisi2 alam ini dikumpul dan dibukukan.

Wahyu Budiwa Rendra berkata...

salam en.rusdi. tahniah dan syabas atas kerjasama dengan pihak yang terlibat. alhamdulilah, semuanya lancar. berbanyak terima kasih dengan ruang yang dibentang ke gunung ledang.

Zaid Akhtar berkata...

ooo...
di sini kalian berdemo ya.
syoknya!

Tahniah RAR dan PPJ.