Isnin, Ogos 03, 2009

GUNUNG LEDANG (GL): SUATU REALITI - 2

Amiruddin Ali - 'Bicara Cucu Puteri'
Shamsudin Othman - 'Kembali Menagih Janji'

Rahimidin Zahari - 'Tun Mamat'

Hj. Shapiai Mohd Ramly - 'Belajarlah Memahami GL'


Rahimah Muda - 'Sebuah Pertanggungjawaban'

Weheeda dan Raflik bersama Kumpulan Muzik YWJ.
(Foto-foto di atas dikutip daripada rakaman kamera rasmi DBPWS)

1. Setelah penat melawat dan mendaki GL pada siang harinya, maka program seterusnya iaitu Malam Pengucapan Puisi Alam GL diadakan pada 1 Ogos 2009 bermula pukul 8.30 malam hingga 10.30 malam. Malam ini terhidang majlis ucapan oleh Timbalan Pengarah PTNJ dan Penolong Pegawai Daerah Ledang, dan seterusnya acara deklamasi puisi oleh seramai 10 pendeklamasi dalam kalangan peserta. Persembahan selingan lagu-lagu puisi juga terhidang yang dibawakan oleh dua penyanyi YWJ iaitu Waheeda dan Raflik yang diiringi Kumpulan Muzik YWJ. Selain para peserta mendeklamasikan puisi bertemakan GL, para tetamu jemputan iaitu Timbalan Pengarah PTNJ, Pengarah YWJ dan Pengarah DBPWS termasuk Amiruddin Ali, Ketua 1 PPJ turut mendeklamasikan puisi pada sesi penamat acara. Para peserta dan tetamu khas mendeklamasikan puisi dengan diiringi muzik oleh Kumpulan Muzik YWJ.
2. Sesi pertama deklamasi puisi seramai 5 orang peserta iaitu Hamzah Hamdan (Sukma Alam), Hj. Khairy Halimi (Sebuah Lukisan Hati), Rahimah Muda (Sebuah Pertanggungjawaban), Hj. Shapiai Mohd Ramly (Belajarlah Memahami GL), dan Yahaya Suip (Kali Pertama Aku Berbicara). Walaupun secara spontan, kesemua 5 peserta ini rupa-rupanya hebat mendeklamasikan puisi ciptaan sendiri dalam nada dan gaya yang meyakinkan - Tahniah!
3. Sesi kedua pula melibatkan 5 orang peserta lagi iaitu Shamsudin Othman (Kembali Menagih Janji), Khuzaimah Hj. Siraj (Syair Legenda Ledang), Zulkeple Jamadar (Ledang Puteri Tersembunyi), Rahimidin Zahari (Tun Mamat) dan Muhamad Taufek Mahamud (Ceritera Sang Rama Robek Sayapnya). Semua hebat dalam spontan yang membanggakan bersulam nada dan gaya memikat buat setiap hadirin - Tahniah!
4. Sesi akhir istimewa buat tetamu khas mendeklamasikan puisi dimulakan dengan Timbalan Pengarah PTNJ (Suara Alam), Pengarah YWJ (Balada Terbunuhnya Beringin Tua), Pengarah DBPWS (Suara Alam), dan terakhirnya Ketua 1 PPJ (Bicara Cucu Puteri). Deklamasi oleh Amiruddin Ali, Ketua 1 PPJ memikat dalam nada suara yang lain serta ada unsur jenaka tetapi punyai makna yang tersirat!
5. Majlis diakhiri dengan penyampaian cenderamata antara satu sama lain melibatkan pertukaran cenderamata pihak PTNJ, DBPWS dan PPJ serta penyampaian cenderamata tanda kenangan oleh PTNJ, DBPWS, PPJ dan YWJ kepada wakil rasmi Pegawai Daerah Ledang.
6. Selesai minum malam, sesi berbual mesra dan berbual jenaka bersama En. Hasnizam Hamzah, Timbalan Pengarah PTNJ yang melibatkan Amiruddin, Shamsudin, SM Zakir dan Rahimidin berlangsung di laman hadapan bangunan Kompleks Taman Negara GL dalam suasana dingin udara dan limpahan cahaya yang cerah. Dalam berbual-bual mesra sempat juga merencanakan (jika ada upaya dan keizinan PTNJ) untuk program di kawasan lain bawah kawaln PTNJ seperti di Endau-Rompin atau di Tanjung Piai-Kukup atau di gugusan pulau perairan Mersing. Insyaallah.
7. Esok (2 Ogos 2009) ada sedikit majlis tanda kenangan dan terima kasih dalam suasana tidak formal...
Bersambung...!


2 ulasan:

Melihat Kesunyataan berkata...

Bila lagi En. Rusdi sendiri tampil untuk mendeklamsikan sajak. Asyik-asyik 'kita orang' saja...he..maaf salah pula guna perkataan 'kita orang'..

Zulfazlan Jumrah berkata...

Salam en Rusdi. Cemburunya tengok teman-teman PPJ dan DBPWS pergi ke program begini. Tunggu juga kalau-kalau ada yang menjemput. Apa pun, program begini akan lebih merapatkan kita semua. Tahniah!