Isnin, Ogos 17, 2009

BAHASA DAN RAKAMAN FOTO



























1. Kesempatan berada di Melaka pada 14 - 15 Ogos 2009 lalu, maka tidak terlepas peluang mengunjungi Hari Peladang, Penternak dan Nelayan Kebangsaan 2009 yang diadakan di MITC, Ayer Keroh, Melaka. Program besar ini diadakan bermula 10 hingga 16 Ogos 2009. Kehadiran ke MITC ini pada 15 Ogos 2009 kerana ada urusan saudara dan rakan dari Terengganu yang turut serta dalam program ini.

2. Walaupun heboh pasal H Satu N Satu namun para pengunjung ke MITC Melaka tetap hebat dan penuh sesak juga. Dalam kesempatan yang ada tersebut lalu dirakamkan banyak foto antaranya foto sayur-sayuran, haiwan, buah-buahan, ruang indah pameran, dan pelbagai lagi foto-foto menarik yang sempat dirakam. Jika tidak silap kesemua foto yang sempat dirakam sebanyak 50 - 60 foto dalam tempoh 2 - 3 jam ketika berada di situ. Meriah dan hebat pameran serta promosi pertanian dan perladangan yang diadakan itu.

3. Dirakamkan juga tentang penggunaan bahasa dalam program peringkat kebangsaan ini; ada menggunakan bahasa Melayu yang baik namun tidak kurangnya yang mengabaikan bahasa kebangsaan secara leluasa adanya. Bahan yang dirakam dan dicatat akan ditulis seterusnya dihantar untuk siaran majalah. Sebahagian foto pilihan penggunaan bahasa yang sempat dirakam seperti di atas. Antara yang menarik perhatian juga iaitu merupakan penggunaan perkataan 'PAVILION' atau 'PAVILLION'; 'PAVILION SELANGOR' atau 'SABAH PAVILLION'; - manakah yang betul?

Tiada ulasan: