Sabtu, Mei 15, 2010

KENAPA SINAR FM NOMBOR 1?

Menurut laporan kajian terbaharu yang diisytiharkan secara rasmi melibatkan stesen radio yang didengar masyarakat Malaysia, stesen radio Sinar FM berjaya meraih tempat pertama dengan mengalahkan stesen radio 'glamor' yang bernada muzik terkini dan bernada remaja seperti Hot FM dan Era FM.

Selaku pendengar utama Sinar FM sememangnya agak tekejut dengan laporan ini, tidak sangka juga radio yang berkonsepkan 'retro' dan menyiarkan banyak lagu-lagu sekitar tahun 1970-an sehingga 1990-an dapat nombor 1 dalam jumlah paling ramai pendengar di Malaysia. Selaku pendengar Sinar FM khususnya terutama di pejabat dan di dalam kereta juga sesekali di rumah makanya mungkin menjadi salah seorang penyumbang kepada kenaikan taraf nombor 1 Sinar FM ini.

Secara pendapat dan pandangan peribadi sahaja kenapakah Sinar FM boleh mendapat nombor 1 antaranya seperti berikut:
1. Setelah ketiadaan juruhebah bernama Linda Onn maka Sinar FM makin bertambah bilangan pendengarnya, mendadak naik jumlah peminatnya. Si juruhebah yang dikategorikan 'syok sendiri' dan 'sering bangga dan angkat diri sendiri' setelah meninggalkan Era FM terus bertugas di konti Sinar FM. Si juruhebah ini sempat bertugas di konti Sinar FM rasa-rasanya selama 8-9 bulan. Beliau meninggalkan Sinar FM dengan pendapat seumpama 'menghina' rasanya pabila menyatakan radio Sinar FM bukan aliran muziknya yang kononnya beliau ini berlabel 'muzik urban'. Setelah juruhebah asal dari Johor Bahru meninggalkan Sinar FM sejak 6-7 bulan lalu maka jumlah pendengar Sinar FM bertambah, tahniah!

2. Kekuatan Sinar FM bergantung kepada ketuanya Rustam dan empat juruhebah iaitu Abby Fana, Salleh Yaakob, Raja Azura, dan Khairil Rashid yang bersiaran bermula pukul 6 pagi sehingga 2 petang. Kadang kala ada antara mereka bercuti atau ada urusan lain makanya juruhebah berganti. Segmen pagi, tengah hari dan awal petang yang ramai pendengarnya. Juruhebah seperti Nila Kurnia, Zaidi Zainal, Najman, dan Jamal Jamaludin pada tahap biasa sahaja. Jika Nila Kurnia menggantikan juruhebah lain pasti akan ditutup radio atau ditukar kepada siaran lain kerana Nila Kurnia ini boleh juga dikategorikan sebagai tahap kecil 'syok sendiri' juga serta banyak dan kerap tersasul.

3. Segmen awal pagi melibatkan gandingan Salleh Yakob - Raja Azura - Khiaril Rashid dan secara solo Abby Fana bermula pukul 10 pagi - 2 petang cukup ceria dan menghiburkan dengan pelbagai keletah dan usik gurauan disulam informasi yang boleh dimanfaatkan pelbagai lapis golongan pendengar.

Hakikatnya, setelah bergelar radio nombor 1 di Malaysia makanya cabaran untuk mengekalkan status ini lebih berat dan perit namun pabila sudah memperoleh status ini maka stesen ini sebenarnya dapat perhatian luar biasa setelah wujud 6 tahun lalu.
Mungkin pihak pengurusan radio ini sendiri tidak menjangka dapat status ini atau tidak pernah terlintas untuk dapatkannya... mungkin sebelum ini sekadar sasaran 5 terbaik di Malaysia sahaja tapi inilah luar jangka daripada sentuhan masyarakat di luar sana.

Harapan selaku pendengar Sinar FM agar stesen terus kekalkan kualiti siaran dan bahannya serta 4-5 juruhebah utama yang ada kini. Walau mungkin kajian musim hadapan mendapati Sinar FM jatuh sedikit namun Sinar FM telah berjaya menyentuh nombor 1 mengalahkan stesen radio yang lebih utamakan muzik terkini atau muzik hangat atau muzik urban yang lebih sekadar utamakan unsur glamor semata-mata...

TAHNIAH SINAR FM!