Jumaat, Mac 13, 2009

PERKAMPUNGAN PENULIS MUDA PELAJAR MELAKA 2009

1. Program anjuran bersama DBPWS dan Jabatan Pelajaran Negeri Melaka (JPNM) ini telah diadakan pada 10 - 12 Mac 2009 di Air Keroh D'Village, Melaka. Seramai 44 pelajar tingkatan 4 hingga 6 dari seluruh negeri Melaka yang dipilih oleh JPNM menyertai perkampungan ini. Selain untuk memilih 5-6 pelajar ke peringkat kebangsaan (skema pemilihan melalui penilaian karya yang baik dan bermutu ketika dalam perkampungan), hasil karya pelajar juga yang baik bermutu akan diusahakan untuk dihantar ke pihak media cetak yang bersesuaian dalam lingkungan umur pelajar berkenaan, selain mewujudkan antologi hasil daripada karya terbaik yang telah dinilai.

2. Cikgu Azhar Salleh, Munsyi Dewan DBP merupakan penceramah dan pembimbing utama program ini dengan dibantu oleh Cikgu Amiruddin Md. Ali Hanafiah, Ketua 1 Persatuan Penulis Johor. Program ini dilengkapkan lagi dengan bantuan Cikgu Hj. A. Rani Embi (SMK Tun Perak, Jasin, Melaka), Cikgu Rohaya, Cikgu Norsyam, dan Cikgu Mohd. Noor (guru dari Melaka).

3. Program yang diadakan sejak tahun 2002 sememangnya mendapat bantuan penuh JPNM, terima kasih buat En. Roslan (Unit Kokurikulum JPNM) yang gigih menggerakkan program sejak awal Februari lalu bagi pihak JPNM.

4. Sejak diadakan program ini bermula tahun 2002 hingga 2008 untuk pelajar negeri Johor dan Melaka, Unit Sastera DBPWS telah menerbitkan beberapa antologi karya pelajar (cerpen dan puisi) antaranya 'Pengorbanan' (antologi cerpen peserta 2006-2007) dan 'Jaring Harapan' (antologi puisi peserta 2006-2007). Walaupun kecil dan kerdil antologi yang diterbitkan ini serta bertaraf 'khidmat sosial', namun besar buat para pelajar yang karyanya terpilih dalam antologi tersebut. Antologi karya pelajar yang menyertai perkampungan pada tahun 2003-2004 juga pernah diterbitkan. Untuk himpunan karya pelajar perkampungan yang terbaik dan bermutu tahun 2008-2009 akan diterbitkan juga... insyaallah dalam tahun ini.

5. Agak mengejutkan, pihak EDUTV (web TV Kementerian Pelajaran) turut hadir mebuat rakaman untuk siaran dalam web TV berkenaan. Program kali ini juga dikunjungi pihak MELAKA.FM melalui juruhebahnya Pn. Amrina. Pihak MELAKA.FM mempunyai satu slot rancangan berjudul 'Apresiasi Sastera' yang ke udara pada Isnin (9.15 malam - 10.30 malam). Sempat berbual-bual dan berbincang dengan beliau, maka muncullah satu perancangan untuk mengadakan program bersama DBPWS - MELAKA.FM. satu hari nanti khas buat rakyat negeri Melaka.

6. Besar ucapan terima kasih buat Cikgu Azhar, Cikgu Amiruddin, Cikgu Hj. A. Rani, Cikgu Rohaya, Cikgu Norsyam, dan Cikgu Mohd. Noor dalam menjayakan program kali ini, juga buat En. Roslan (JPNM) serta terima kasih buat urus setia DBPWS iaitu En. Syaidul Azam, Sdra. Mohd. Rizal dan Sdra. Mohd Shahrur.

7. Buat WITRA, tidak salah saya gelarkan anda sebagai TIANG SERI program ini (negeri Johor dan Melaka) sejak 3-4 tahun kebelakangan ini. Buah tangan dan minda WITRA sememangnya banyak mengubah konsep perkampungan yang diadakan sejak beberapa tahun lalu. Sikap dan tindakan 'menongkah arus' pada awalnya sehingga membawa kepada PENAMBAHBAIKAN dalam program ini sejak beberapa tahun lalu telah mula menampakkan kesan yang positif (sama ada kecil dan besar). Namun kita tidak harus leka..., selagi ada upaya dalam keadaan seadanya mampu... kita harus sentiasa menjalankan penambahbaikan dan pendekatan yang positif. Terima kasih WITRA.

Menunggu seterusnya... PERKAMPUNGAN PENULIS MUDA PELAJAR SEKOLAH MENENGAH NEGERI JOHOR 2009.

Sekian.

Tiada ulasan: