Rabu, Mac 25, 2009

HARAKAH DAN SUARA KEADILAN DIGANTUNG, KENAPA?

Dua akhbar iaitu HARAKAH (terbit 2 kali seminggu) dan SUARA KEADILAN (terbit 1 kali seminggu) telah digantung selama 3 bulan berkuat kuasa serta merta. Akhbar yang sukar dibeli (serta cepat habis) dan edarannya terhad hanya di beberapa kedai tertentu ini amat laris mendapat sambutan selepas 8 Mac 2008 hingga kini... tetapi kenapa digantung? Di manakah kebebasan media? Akhbar ini bukan akhbar arus perdana...!
Di bawah beberapa petikan kenyataan yang dikutip tentang perkara ini:
a. Sasterawan Negara, Dato' A. Samad Said menyelar tindakan Kementerian Dalam Negeri (KDN) menggantung permit Harakah dan Suara Keadilan selama tiga bulan dan menyifatkan tindakan tersebut sebagai mencacatkan demokrasi. Tegas beliau disaat tiga pilihan raya kecil akan diadakan tidak wajar bagi KDN untuk menggantung permit Harakah dan Suara Keadilan. Harakah dan Suara Keadilan tegas Pak Samad merupakan saluran pengimbangan demokrasi dan amat malang bila KDN bertindak membunuh demokrasi tersebut. (KUALA LUMPUR, 24 Mac (Hrkh) )
b. Teras Pengupayaan Melayu (Teras) menyatakan bantahan keras terhadap tindakan pengantunggan Harakah dan Suara Keadiaan oleh pihak Kementerian Dalam Negeri (KDN). Demikian kata Pengerusi Teras, Mohd Azmi Abdul Hamid dalam satu kenyataannya kepada Harakah hari ini. (KUALA LUMPUR, 24 Mac (Hrkh) )
c. Pensyarah Jabatan Pengajian Media Universiti Malaya, Professor Dr Abu Hassan Hasbullah mengecam tindakan Kementerian Dalam Negeri (KDN) mengantung permit Harakah dan Suara Keadilan selama tiga bulan dan menyifatkan sebagai tindakan tidak memahami demokrasi. Dalam abad ke-21 ini, KDN tegas beliau seharusnya menghormati demokrasi dan kebebasan media. "Kerajaan khususnya KDN seharusnya merayakan demokrasi dengan bijaksana dan budiman bukan menutup ruang demokrasi. (KUALA LUMPUR, 24 Mac (Hrkh) )
d. Ketua Penerangan PAS, Dato Mahfuz Omar dan rakan sejawatnya, Tian Chua dari KeADILan, menyatakan kesediaan untuk bertemu dengan Menteri Dalam Negeri, Dato' Seri Syed Hamid Albar bagi membincangkan isu penggantungan Harakah dan Suara KeADILan (SK) tiga bulan yang berkuatkuasa serta-merta. (KUALA LUMPUR, 24 Mac (Hrkh) )
e. Pusat bagi Kewartawan Bebas Malaysia (CIJ) dan Pakatan Wartawan untuk Kebebasan Media (WAMI) mengecam sekeras-kerasnya tindakan terbaru kerajaan menyekat kebebasan bersuara dan berpersatuan yang dijamin oleh perlembagaan, sewaktu negara sedang berdepan dengan peralihan kuasa dan tiga pilihanraya kecil yang penting. (Malaysiakini - Mar 24, 09 11:27am)

Tiada ulasan: