Ahad, Mac 08, 2009

PERHIMPUNAN 070309 ITU...

1. Semalam tercatat satu lagi sejarah 'indah' walaupun pahit dan pedih buat peserta perhimpunan itu. Sayangnya diri ini tiada di situ, hanya mendapat khabar melalui rakan dan berita dalam internet dan media arus perdana. TAHNIAH BESAR BUAT ANDA YANG SAMA-SAMA BERHIMPUN ITU. Teringat kembali 10 tahun lalu... zaman 1998-99 ketika di KL, pernah juga merasa pedihnya 'air dan asap pengecut' itu!

2. Menyakitkan hati dan geram..., Sang Menteri Penguasa sudah masuk 5-6 kali mengeluarkan kenyataan yang sama... antaranya 'kenapa sudah 6 tahun...', 'kita dah sediakan ruang berbincang...', 'tunggulah keputusan...', 'kumpulan ini diperalat dan punyai agenda lain...' dan pelbagai kata-kata beliau dalam mengulas perhimpunan itu. Namun mungkin sang menteri tidak sedar bahawa penentangan itu sudah bermula sejak 2003 secara 'berhemah dan santun', tetapi seperti tidak dilayan serta semacam tidak diambil berat oleh pemerintah.

3. Media arus perdana yang sekongkol dengan parti terbesar orang Melayu melabelkan perhimpunan itu berstatus haram, manakala kumpulan GMP sebagai 'tidak beradab'... media milik kerajaan terus menggerakkan agenda bahawa PPSMI itu wajar... kenapa?

4. Bedilan dan amukan 'air dan asap pengecut' itu merupakan kenangan manis terindah buat para pejuang, namun mungkinkah ada golongan 'pemuda' parti terbesar Melayu terlibat dan terkena sama? Sepatutnya 'pemuda' ini yang ke hadapan demi perjuangan bangsa dan bahasa, ya... terkandung dalam perlembagaan parti itupun! Maka layakkah pemuda itu digelar "CXXXKX"? Lihat puluhan foto yang terpapar dan sumber berita (dibaca: berita media internet bukan media pengampu parti itu), bagaimana penguasa bertindak...? Di mana logo dan bendera parti besar Melayu itu.

5. Teruskan berjuang...! bukan semata-mata emosi tetapi demi kepentingan masa hadapan, berhujahlah dengan puak penyanjung PPSMI dengan berhemah agar mereka ini sedar dan mekar terhadap bahasa kebangsaan.

6. Akhirnya, ditegaskan dengan penuh tegas bahawa pejuang GMP bukan menolak bahasa Inggeris seperti yang digemburkan oleh media pemerintah! Ingat jangan dituduh melulu kepada golongan GMP ini, mereka ikhlas dan menggunakan platform yang ada.

Tiada ulasan: