Khamis, Mac 19, 2009

KUKUH TERINGAT PERTANDINGAN MONODRAMA 2007...

1. Pertandingan Monodrama Negeri Johor 2007 telah diusahakan buat julung kalinya oleh DBPWS dengan kerjasama Jabatan Kebudayaan, Keseniaan dan Warisan Negeri Johor (JKKWNJ), Majlis Teater Negeri Johor (MTNJ) dan Persatuan Penulis Johor (PPJ).

2. Peringkat saringan diadakan pada 20 - 22 April 2007 yang disertai 10 kumpulan, manakala peringkat akhir pada 28 April 2007. Dua peringkat pertandingan ini diadakan di Balai Seminar DBPWS, Larkin Perdana, Johor Bahru (yang terkenal kecil dan terhad ruangnya).

3. Pertandingan ini telah menobatkan naskhah / skrip Rahimah Muda berjudul 'Lubang Neraka' selaku johan, manakala naskhah / skrip Rahimah Muda juga meraih tempat kedua dan ketiga iaitu 'Racau' dan 'Mandatori'. Sahruddin Manas dinobat selaku Pengarah Terbaik (Lubang Neraka) dan Hussin Ismail sebagai Pelakon Terbaik (Racau).

4. Hadiah selaku johan meraih RM3,000.00, manakala tempat kedua dan ketiga menerima RM2,000.00 dan RM1,000.00. Tiga hadiah sagu hati berjumlah RM500.00 diberikan kepada 3 kumpulan. Hadiah berupa wang tunai, plak serta sijil iringan juga disediakan buat Pelakon Terbaik, Pengarah Terbaik, Skrip Terbaik, Hadiah Pernghargaan Teknikal dan Hadiah Khas Juri. Setiap kumpulan yang menyertai pertandingan diberikan wang galakan (wang untuk kos pementasan kumpulan) sebanyak RM500.00.

5. Kukuh teringat lagi... ketika menggerakkan pertandingan ini (sebelum, semasa dan selepas), banyak ilmu dan pengalaman baharu diperoleh. Bolehkah dilaksanakan lagi pada tahun ini...? ini semua bergantung kepada peruntukan dana program serta komitmen dan lonjakan semangat kumpulan-kumpulan teater di negeri Johor.


Foto Atas: Fairuz Ahmad dalam 'Lubang Neraka'.

Foto Atas : Hussin Ismail dalam 'Racau'.









Tiada ulasan: