Selasa, Julai 20, 2010

SAYEMBARA PUISI MERDEKA HANYA PERINGKAT NEGERI...

Para peserta sayembara bergambar kenangan bersama-sama tetamu khas.

Jalan utama di tepi Bastion Middleburg - kereta sesekali sesak (foto dirakam sekitar pukul 11 malam).

Bastion Middleburg @ Kubu Belanda.

Kincir Air Kesultanan Melayu Melaka.

Sketsa santai dan melucukan oleh kakitangan JKKNNM.

Pihak induk utama Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN) tidak mengadakan Sayembara Deklamasi Puisi Kemerdekaan peringkat kebangsaan tahun ini atas sebab-sebab tertentu seperti dikhabarkan dalam akhbar Berita Harian (ruangan Sastera) minggu lepas. Sayembara peringkat kebangsaan sebenarnya telah diadakan secara berterusan sejak 23 tahun yang lalu tetapi tahun ini dihentikan?
Hakikatnya pihak induk JKKN tidak menghalang jika pihak negeri ingin atau tidak mahu melaksanakannya; maka pihak negeri Melaka iaitu Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara Negeri Melaka (JKKNNM) telah mengambil langkah positif tetap menganjurkannya bagi masyarakat negeri Melaka.
Sayembara Deklamasi Puisi Kemerdekaan Negeri Melaka 2010 telah dirancang oleh JKKNNM pada awal bulan Jun yang lalu lagi. Pihak JKKNNM turut mengundang pihak DBP Wilayah Selatan dan Jabatan Penerangan Negeri Melaka untuk bersama-sama selaku rakan kerjasama dalam sayembara ini. Sayembara peringkat negeri Melaka ini dalam bentuk santai dan terbuka diadakan di Pekarangan Bastion Middleburg, Bandar Hilir, Melaka (juga berhampiran Bangunan Merah Belanda - Kincir Air Kesultanan Melayu Melaka - Muzium Samudera) pada 17 Julai 2010 pukul 9 malam. Indahnya kawasan ini juga kerana terletak di tebing Sungai Melaka, boleh lihat bot 'river cruise' lalu lalang bawa pelancong.
Sayembara ini melibatkan 4 kategori iaitu Sajak Terbuka, Sajak SMJK (Cina), Syair dan Pantun. Program yang diadakan kali ini di tempat terbuka iaitu di kawasan kubu Belanda (Bastion Middleburg); menariknya diadakan malam hari minggu yang menyaksikan masih ramai pelancong dan pengunjung lalu lalang sekitar kawasan tersebut dan sekitar Bangunan Merah Belanda. Bagi kategori sajak tetap menggunakan buku antologi 'Jamung Merdeka' yang menjadi teks tetap sayembara ini sejak beberapa tahun belakangan ini. Walaupun hanya diadakan peringkat negeri langkah JKKNNM tetap mengadakan sayembara ini merupakan khidmat berterusan dalam mengangkat martabat bahasa dan sastera Melayu serta jati diri dalam mengungkapkan semangat cintakan negara dan menyanjungi kemerdekaan negara.
Sayembara ini turut diselitkan sketsa yang ditampilkan oleh kakitangan JKKNNM yang mencuit hati dan menghiburkan selain ada tarian selingan pihak JKKNNM. Para pengunjung kawasan sekitar ada yang duduk menyaksikan sayembara ini secara tetap dan ada menyaksikan sayembara ini dari jauh (dari tepi jalan utama yang sesekali sesak walaupun sudah pukul 11 malam...).
Sayembara peringkat negeri tahun ini terhenti setakat itu sahaja tanpa ada wakil negeri untuk ke peringkat kebangsaan, ya... sesuatu yang agak mengecewakan bagi pemenang negeri kali ini namun kesungguhan pihak negeri khususnya JKKNNM tetap mengadakan sayembara peringkat negeri Melaka harus dibanggakan...!

Tiada ulasan: