Jumaat, Julai 30, 2010

PROGRAM BICARA PUISI REMAJA

Amiruddin Ali dan buku 'Anak Warisan'.

Sebahagian guru yang menyertai program.

Hj. Shapiai Mohd Ramly penuh ilmu dan pengalaman luas.

Program Bicara Puisi Remaja yang diadakan pada 24 Julai 2010 di SMK Bandar Seri Alam, Pasir Gudang, Johor diusahakan bersama-sama Persatuan Penulis Johor (PPJ), Pejabat Pelajaran Daerah Pasir Gudang dan DBP Wilayah Selatan. Program yang dihadiri para guru sekolah menengah daerah Pasir Gudang merupakan program ilmu yang bersifat penyampaian maklumat serta kaedah buat para guru menulis, menghayati dan mengajar puisi. Peranan Hj. Yahaya Suip, Pengetua SMK Bandar Seri Alam selaku AJK PPJ dalam menjayakan program ini cukup membuahkan hasil yang bermakna.
Dua penceramah utama yang unggul dan wibawa menyampaikan ilmu dan panduan buat para peserta, dua penulis prolifik atau digelarkan sebagai tokoh penulis Johor dan PPJ ini merupakan insan yang besar dan luas pengalaman dalam dunia penulisan kreatif iaitu Hj. Shapiai Mohd Ramly dan Amiruddin Md Ali Hanafiah (Ketua 1 PPJ).
Para guru yang mengikuti program separuh hari ini memperoleh banyak ilmu dan panduan dalam hal menulis dan mengajar kepada para anak murid. Hj. Shapiai Mohd Ramly sempat juga memberikan tunjuk ajar dan kaedah berguna buat para guru dalam menghasilkan sesebuah puisi. Amiruddin Ali juga sempat menyampaikan beberapa petua dan amanat buat guru dalam menimbulkan minat para pelajar remaja agar mendekati dunia sastera. Beliau turut membawa kumpulan puisi remajanya berjudul 'Anak Warisan' yang dapat dijadikan panduan buat para guru yang menyertai program ini.
Sesungguhnya program yang ditampilkan ini dapat menambahkan minat guru dalam dunia penulisan kreatif serta dapat menimba ilmu tentang teknik membimbing para pelajar agar meminati dunia penulisaan dan pemikiran kreatif.

Tiada ulasan: