Jumaat, Julai 23, 2010

IKLAN 'PAUL' DAN EDISI PD DALAM MIMPI...

Pengaruh sotong kurita bernama 'Paul' yang menghiasi suasana PD 2010 yang baru berlalu 2 minggu lepas masih belum dapat dipadamkan. Sejak 2-3 hari lalu terpandang dan terbaca satu iklan dalam sebuah akhbar harian popular yang memaparkan satu iklan minuman ringan untuk menambahkan tenaga dan menghilangkan rasa haus bersaiz separuh halaman akhbar ini.
Paparan foto dapat dilihat jelas bahawa 'Paul' melekat dan memilih minuman jenama R berbanding jenama minuman isotonik yang lain. Ya... ada juga 1-2 iklan lain yang memaparkan 'peranan gimik' sotong kurita dalam membuat pilihan antara dua jenama tertentu.
Hakikatnya 'watak Paul' dihebahkan sepanjang PD 2010 yang lalu untuk memeriahkan suasana luar gelanggang sahaja tetapi terdapat pihak yang kreatif mengeksploitasi peranan 'Paul' ini dalam banyak keadaan.
Tertanya sendirian juga tentang angan-angan Malaysia hendak menawarkan diri menjadi tuan rumah bersama-sama Indonesia dalam PD 2026...? Jika setakat punyai pengadil yang selayaknya jadi pengadil simpanan dalam PD, jika Malaysia masih berada pada kedudukan sekitar 30 terbawah dalam senarai FIFA, jika Malaysia masih bergelut pada kedudukan 4-5 di rantau Asia Tenggara... maka beranganlah lagi untuk jadi tuan rumah pada edisi PD 2030 atau PD 2034 atau PD 2038 atau PD dalam mimpi sahaja...

Tiada ulasan: