Selasa, Julai 20, 2010

MERIAHNYA PUSAT SENI SETEMPAT MELAKA

Perlawanan akhir congkak - Sepanyol lawan Belanda?

Bulatan Bangunan Merah dikuasai Kancil Putih...

Joget Lambak dan Barangan Kraf Tangan.

Pentas Kecil PSS Penuh Manfaat...!

Bot 'River Cruise' melalui kawasan Jambatan Tan Kim Seng - Jonker Street.

Hari Sabtu yang lalu (17 Julai 2010) berada di Melaka untuk program Sayembara Deklamasi Puisi Merdeka Negeri Melaka 2010. Acara sayembara ini merupakan anjuran Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara Negeri Melaka (JKKNNM) dengan kerjasama Jabatan Penerangan Negeri Melaka dan DBP Wilayah Selatan. Seawal pukul 2 petang sudah berada di Melaka khususnya di Bandar Hilir atau lebih tepatnya di sekitar bulatan Jalan Laksamana - Jalan Kota - Jalan Merdeka - Jalan Hang Jebat (Jonker Street) - Jambatan Tan Kim Seng. Kawasan bulatan jalan di sini (sekitar ukuran lilit 300 meter) terdapatnya beberapa tempat tumpuan utama pelancong yang dikenali juga 'bangunan merah Belanda' antaranya termasuklah Stadhuys - Muzium Belia Malaysia - Galeri Seni Melaka - Bastion Middleburg (kubu Belanda) - Jambatan Tan Kim Seng menuju Jonker Street - Pusat Penerangan Pelancongan. Berada di kawasan ini juga boleh melihat bot 'River Cruise' menyusuri Sungai Melaka.
Berada awal di situ kerana ingin berjumpa beberapa orang kakitangan JKKNNM serta ingin lihat persiapan tempat acara sayembara yang bakal berlangsung pada malam harinya di Pekarangan Bastion Middleburg - Kincir Air Kesultanan Melayu Melaka. Sempat juga melihat aktiviti di kawasan sekitar iaitu program Pusat Seni Setempat (PSS) yang diusahakan oleh JKKNNM. Menurut kakitangan JKKNNM, program PSS diadakan pada hari Sabtu minggu pertama setiap bulan. Pihak JKKNNM disediakan ruang berhampiran jalan utama sekitar bulatan itu oleh pihak Majlis Bandar Raya Melaka Bersejarah (MBMB) untuk menggerakkan PSS. Pihak JKKNNM akan mengundang kumpulan kesenian yang bernaung sebagai pertubuhan bukan kerajaan untuk membuat persembahan tarian dan permainan tradisional serta diadakan gerai jualan untuk mempamerkan dan menjual barangan kraf tangan. Terdapat juga pelancong asing berjoget dan mencuba permainan tradisional seperti congkak dan gasing pangkah.
Sempat melihat dan menikmati suasana di situ sekitar satu jam dengan menyaksikan tarian joget Melaka, nyanyian lagu rakyat, permainan tradisional dan jualan kraf tangan. Pelancong di kawasan itu usah dipertikaikan lagi sentiasa penuh dengan ada antara mereka bersama-sama menikmati program PSS dan ada yang lalu lalang di situ memerhati dari jauh. PSS ini bermula sekitar 12 tengah hari sehingga pukul 6 petang. Terfikir juga kenapa negeri lain tidak dapat sehebat Melaka dalam menarik pelancong untuk berkunjung dalam keadaan yang teratur? Cuma sejak meningkat dan melonjak majunya pelancongan Melaka khususnya sekitar Bandar Hilir kesesakan jalan raya sudah mula terasa bermula memasuki tol Ayer Keroh khususnya pada hari Jumaat - Ahad dan ketika cuti persekolahan. Kesesakan ini harus dapat diatasi segera oleh pihak berwajib sebelum para pelancong dan pengunjung mulai 'rasa muak dan letih' untuk ke Melaka...!
Selepas berada di situ maka berkesempatan pula berjalan-jalan sekitar Jonker Street yang penuh juga dengan pelancong yang majoritinya (rasa-rasanya) rakyat asing dari China, Jepun, Singapura dan negara-negara Eropah. Meriah sungguh kawasan bulatan bangunan merah dan Jonker Street ini khususnya pada hari Sabtu, kawasan di situ cukup dijaga keaslian dan kebersihannya. Cuma sejak 3-4 tahun belakangan ini nama Jonker Street lebih dipopularkan berbanding nama asalnya Jalan Hang Jebat!
Sememangnya negeri Melaka khususnya sekitar Bandar Hilir amat menjadi tumpuan para pelancong dalam dan luar negeri. Secara peribadi dapat dilihat dan dirasai bahawa dalam tempoh 10 tahun belakangan ini Kerajaan Negeri Melaka cukup komited dan amat bersungguh-sungguh memajukan bidang pelancongan khususnya dapat dilihat di sekitar Bandar Hilir, ini belum lagi diperkatakan tentang tempat tarikan pelancongan lain di sekitar Ayer Keroh, Klebang, Peringgit, dan kawasan lain di daerah Melaka Tengah, Alor Gajah dan Jasin lagi serta kawasan pantai asal dan pantai yang telah ditambak. Melaka atas nama sejarahnya berjaya mengeksploitasi tempat bersejarahnya untuk memikat kunjungan bertali arus pelancong dalam dan luar negara. Kunjungan ke Melaka sejak 4-5 tahun belangan ini dalam hal tugas hakiki dan tidak rasmi merupakan antara catatan kenangan yang bermutu dan sentiasa diingati.

Tiada ulasan: