Khamis, Julai 01, 2010

BBS 2010 - 'BAHASA KITA, GUNAKANLAH'

Semalam menonton televisyen Singapura rangkaian Suria. Pukul 10.30 malam tonton rancangan bual bicara / diskusi iaitu 'Detik' yang memaparkan hal dan maklumat tentang sambutan Bulan Bahasa Singapura (BBS) 2010. BBS yang bertemakan 'Bahasa Kita, Gunakanlah' bermula pada 26 Jun sehingga 25 Julai 2010. BBS diadakan setiap dua tahun sekali yang khusus pada bulan Jun - Julai.
Temu bual dan pemakluman aktiviti tentang BBS dipaparkan dalam rancangan 'Detik'. Pihak penganjur BBS melantik ramai duta khas sambutan BBS yang melibatkan beberapa selebriti dan ikon Singapura untuk menyemarakkan pengisian kegiatan BBS pada kali ini. Melalui laman web Majlis Bahasa Melayu Singapura (mbms.sg) dapat dibaca matlamat dan kegiatan BBS sepanjang sebulan diadakan.
Antara kegiatan dan program sepanjang BBS termasuklah; Bercerita Bersama Pencerita Undangan, Yok! Tulis Cerpen!, Forum Bahas Bahasa: “Bahasaku Bahasa Nusantara”, Bengkel Deklamasi Puisi, Bengkel Pengajaran Bahasa Melayu, Peraduan Penulisan Karangan Naratif, Simposium Bahasa dan Kesusasteraan Melayu, Simfoni Seni - Bercerita, Dikir Barat, Tarian, Sajak dan Pantun, Forum Bahasa – Perbincangan Penuntut Institusi Pengajian Tinggi dengan Pemimpin, Pesta Bahasa – Pantun, Lagu Rakyat dan Wartawan Muda, Sembang-Sembang: Penulis dan Tanggungjawabnya, Bengkel Skrip Drama TV, dan pelbagai lagi pengisian program yang diadakan di pelbagai tempat termasuklah di Perpustakaan Negara Singapura.
Ya... jika anda berminat untuk sertai dan melihat aktiviti BBS ini bolehlah khabarkan kepada orang Johor Bahru ini, naik bas dari Larkin ke Queen Street cuma RM2.50, dan pulang ke Johor Bahru hanya SD2.50 sahaja.

Tiada ulasan: