Jumaat, Julai 02, 2010

BBS 2010 - SLOT 'POTRET BAHASA'

Tersekat kerana banjir dalam perjalanan dari Mersing ke Segamat ketika giat Pantau Tegur Bahasa 2007. Para petugas bergambar kenangan - Cikgu Azhar Salleh (Munsyi Dewan), Cikgu Mohd Noor Abdullah (Munsyi Dewan), Mohamad Ibrahim (Pengurus Program), dan Moseman Makjeroon (Pemandu DBPKL).

Nasi Berani atau Nasi Beriani?
(Foto dirakam di Bandar Pontian ketika Pantau Tegur Bahasa 2007.)

Sempena Bulan Bahasa Singapura (BBS) 2010, televisyen Suria Singapura mewujudkan satu slot atau kapsul tentang bahasa Melayu yang dinamakan 'Potret Bahasa'. Bermula semalam (1 Julai 2010) dipaparkan slot ringkas selama 30 saat yang menjelaskan tentang makna penggunaan perkataan. Slot ini akan terpapar setiap hari melalui rangkaian Suria sepanjang sambutan BBS ini.
Selain daripada pelbagai aktiviti dan program BBS bermula 26 Jun - 25 Julai 2010 pihak penganjur juga mengambil langkah yang baik melalui paparan penggunaan perkataan bahasa Melayu yang betul dan tepat kepada masyarakat umum melalui media massa. Walaupun hanya slot pendek melalui televisyen langkah ini menimbulkan minat dan menambahkan pengetahuan buat masyarakat pengguna bahasa Melayu.
Semalam dalam slot 'Potret Bahasa' dipaparkan penggunaan perkataan 'berbagai' dan 'berbagai-bagai' seperti maklumat di bawah:

berbagai - berbanding, bersamaan: Raja Kida Hindi ada beranak seorang perempuan yang amat baik parasnya, tiada ada ~ pd masa itu.
berbagai-bagai, bagai-bagai - bermacam-macam, berjenis-jenis, beberapa (negara dll) yg berlainan: ia berbuat ~ ikhtiar supaya terpelihara drpd musuhnya.

1 ulasan:

Melihat Kesunyataan berkata...

dalam sibuk berbola sempat juga berpotret bahasa.