Khamis, Mei 19, 2011

MAN U TIDAKLAH SEHEBAT FOREST...?

Buku yang mencatat seribu satu maklumat tentang bola sepak dunia.





Berharap agar Barcelona rangkul lagi piala ini... jangan dan jauhilah Man U untuk pegang atau sentuh piala ini di Wembley 28 Mei nanti...!


Buku tentang bola sepak dunia berstatus buku ensiklopedia yang dimiliki ini merupakan buku rujukan segera dan bermanfaat untuk mengetahui perkembangan serba ringkas dan cepat tentang bola sepak peringkat dunia. Buku 256 halaman berjudul 'The World Encyclopedia Of Football' memaparkan perkembangan bola sepak sejak tahun 1800 sehingga terkini (berdasarkan tahun cetakan semasa), buku yang ada dimiliki ini merupakan cetakan tahun 2009.

Buku ini banyak juga paparkan perkembangan bola sepak Eropah apatah lagi perkembangan bola sepak di Great Britian. Pelbagai ruangan yang terpapar termasuklah pasukan yang meraih Liga Perdana English sejak tahun 1889 dan pemenang Piala FA England sejak tahun 1872 sehingga tahun 2009. Dipaparkan juga pelbagai keputusan dalam beberapa kejohanan utama peringkat antarabangsa termasuklah Piala Dunia dan Piala Eropah. Pasukan kelab yang hebat dan mencatat sejarah hebat seperti Liverpool dan Chelsea (termasuklah Man U...) juga dipaparkan.

Menariknya juga pasukan kebanggaan ramai yang berlabel 'ego dan lagak besar' iaitu Man U hanya sedikit setingkat kecil sahaja upayanya dalam menjuarai Champions League berbanding pasukan Nottingham Forest, Man U juara 3 kali tahun 1968, 1999 dan 2008 manakala Forest juara 2 kali tahun 1979 dan 1980. Dalam hal ini rasa-rasanya lebih hebat sedikit Forest pabila dapat merangkul juara dua tahun berturut-turut...?

2 ulasan:

Ameen Homestay berkata...

man.U sedang sibuk mencipta sejarah. Belum ada masa utk mengenang sejarah hehehe...
history channel )..

( ayat provokasi )
chelsea pun masuk senarai ?
chelsea hebat part mana tu tuan ?
4 kejuaraan BPL ? ( ada 15 thn lagi nak mengejar man.U heheh )

FA Cup, 5 piala ( kurang lagi 6 )

Liga juara eropah ? Masih TELUR :)
Better Forest lagi nampaknya haha

not arrogant, just better..hehe

Zaid Akhtar berkata...

come again when you got 5 European Cups. :-)