Khamis, Mei 19, 2011

LIGA SEMI PRO DAHULU... JOHOR HEBAT DAN TERNAMA

Buku rujukan ketika hangatnya Liga Semi Pro suatu masa dahulu.



Sejak 2-3 tahun lalu sehingga kini kancah bola sepak Malaysia khususnya pertandingan liga tempatan dan skuad kebangsaan mula mendapat perhatian kembali. Setelah kejayaan membanggakan skuad kebangsaan hujung tahun 2010 dalam meraih juara Piala ASEAN Suzuki maka setakat ini saingan dalam bola sepak tempatan musim ini juga semakin rancak dalam perebutan Liga Super dan Piala FA.

Maka, diri ini juga membuka dan membaca kembali sebuah buku terbitan tahun 1992 iaitu ketika hangat saingan bola sepak semi pro Malaysia berjudul 'Bolasepak Malaysia Cabaran dan Masa Depan' tulisan KDYTM Tengku Abdullah, Tengku Mahkota Pahang. Buku ini menarik untuk dibaca dan dirujuk kembali dalam situasi dan perkembangan terkini bola sepak Malaysia. Banyak saranan dan pencapaian yang dipaparkan dalam buku ini termasuk banyak juga foto nostalgia ketika saingan Liga Semi Pro tahun 1990 - 1992.

Menariknya banyak juga foto pasukan Johor yang terpapar dalam buku ini (antaranya termasuklah foto Abbas Saad dan Erwin Boban), memang ketika itu Johor menguasai saingan bola sepak tempatan ketika itu. Namun kini Johor semakin tersisih dan tenggelam (kecuali pencapaian agak baik pasukan Johor FC), bilakah pasukan Johor mahu bangkit kembali...?

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Mana nk dpt buku neh?