Ahad, Oktober 31, 2010

TEATER MJ - BBK 2010 JOHOR: KEHADIRAN PENONTON DENGAN USAHA SENDIRI...

Sebahagian penonton dalam kalangan pelajar dan umum.

Sebahagian penonton dalam kalangan pelajar duduk di barisan paling hadapan kerusi.

Sebahagian babak akhir MJ - Ungku Rahman Andak bersama-sama pelakon lain dan lagu MJ...

Kenakalan Buyung dan kejelitaan Ana Fatimah...

Babak dialog romantis Amir Hamzah dengan Ana Fatimah...

Pementasan kedua teater 'Menara Jiwa' (MJ) sempena BBK 2010 Johor diadakan pada 30 Oktober 2010 (Sabtu) pukul 3.00 petang di Auditorium JOTIC, Johor Bahru. Kehadiran penonton penuh semaksimum jumlah kerusi di auditorium iaitu 350 penonton, ada juga sebilangan penonton yang lebih selesa duduk di kawasan tangga. 75% penonton untuk sesi ini dikuasai oleh penonton dalam kalangan pelajar universiti dan pelajar serta guru sekolah. Mereka dalam kalangan pelajar dan guru sekolah yang datang menonton atas usaha sendiri pihak guru dan sekolah berkenaan tanpa paksaan atau disediakan bas atau pengangkutan oleh DBPWS dan Grup Seni; pihak DBPWS hanya mengundang melalui kad undangan (secara sukarela) bukannya surat wajib pihak Pejabat Pelajaran Daerah yang dilampirkan kepada setiap sekolah di daerah Johor Bahru dan Pasir Gudang. Pementasan kedua MJ yang diadakan ini hampir 95% lengkap sepenuhnya mengikut perancangan terutamanya melibatkan hal-hal lakonan, teknikal audio dan sistem pencahayaan. Para pelakon juga yakin mengeluarkan tenaga semaksimum yang sebaik mungkin. Pementasan ini berlangsung selama 1 jam 20 minit.
Terima kasih setinggi-tinggi penghargaan buat pihak sekolah dan IPT yang mengusahakan kehadiran dalam pementasan ini tanpa ada surat wajib pihak PPD mahupun ada disediakan kenderaan seperti bas atau van oleh pihak DBPWS; atas urusan dan usaha pihak sekolah dan IPT sendiri ingin hadir (bukan paksaan atau paksa rela) inilah yang cukup mengujakan dan membanggakan secara tulus dan asli...

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Secara kumulatifnya, saya melihat pementasan teater ini lebih kepada cerita Edward Kissington, Anna Fatimah dan Amir Hamzah dalam konteks cinta tiga segi, berbanding nilai asalnya yang bertajuk Menara Jiwa, yang sepatutnya merungkai kembali sejarah penubuhan Pakatan Belajar-Mengajar Bahasa Melayu yang diilhamkan oleh Engku Rahman Andak dan Ibrahim Munsyi di Bukit Timbalan. Namun itu hanya diceritakan secara sedikit.

Walaubagaimana pun, tahniah diatas usaha anda membawa teater ini ke hadapan khalayak. Segar rasanya jiwa sekali sekala dapat menonton teater dikala jiwa asik meronta untuk menonton di pawagam. :)

http://budakkilang.wordpress.com/2010/10/31/menara-jiwa/