Ahad, Oktober 03, 2010

BBK 2010 MELAKA - SDPBJB

Johan Kategori Lelaki Terbuka SDPBJB Melaka.

Salah seorang daripada 20 peserta Kategori Wanita Terbuka SDPBJB Melaka.

Sebahagian peserta dan khalayak di Dewan Tun Fatimah, IPGKPMM.

Program Sayembara Deklamasi Puisi 'Bahasa Jiwa Bangsa' (SDPBJB) sempena Bulan Bahasa Kebangsaan (BBK) 2010 Melaka diadakan pada 2 Oktober 2010 (Sabtu: 9 pagi - 12.30 tengah hari) di Dewan Tun Fatimah, Institut Pendidikan Guru Kampus Perempauan Melayu Melaka (IPGKPMM), Durian Daun, Melaka. Sayembara ini merupakan anjuran bersama DBPWS dan IPGKPMM dengan kerjasama Melaka FM. Program sayembara ini merupakan program kedua dalam rangka sambutan BBK 2010 negeri Melaka ini setelah pementasan monodrama dan teater yang berlangsung pada 1 - 2 Oktober 2010 di Taman Budaya Melaka, JKKNNM.
Sayembara ini melibatkan dua kategori seperti yang dikhabarkan sebelum ini iaitu kategori terbuka lelaki dan wanita. 10 puisi tema bahasa disediakan yang diambil dalam buku antologi puisi terbitan DBPWS iaitu 'Pusaka Bangsa'. Program berlangsung seperti yang dirancang mengikut jadual masa yang ditetapkan kecuali penyertaan peserta kategori lelaki yang sedikit mengecewakan. Usaha pihak IPGKPMM khususnya Jabatan Pengajian Melayu melalui pensyarah-pensyarah yang komited dalam penganjuran ini melancarkan gerak kerja sejak sebulan yang lalu iaitu bermula borang dan syarat penyertaan yang diedarkan sehingga hari pertandingan diadakan pada 2 Oktober 2010. Peranan Cikgu Ramly Abu, pensyarah IPGKPMM yang bertungkus lumus menyiapkan pelbagai termasuk hal pengurusan tempat membuatkan sayembara ini berjalan mengikut perancangan masa yang ditetapkan.
Hadiah pemenang tempat pertama, kedua, ketiga dan 7 sagu hati disediakan iaitu RM500, RM400, RM300 dan RM100 (sagu hati) disediakan secara tunai nampaknya mengesankan nilainya kerana mutu suara dan persembahan deklamator kategori lelaki dan wanita yang membanggakan serta ada lonjakan mutu yang boleh dimajukan dengan terancang. Terima kasih dan seribu penghargaan buat pihak IPGKPMM yang sanggup berusaha bersama-sama menjayakan salah satu program sambutan BBK 2010 Melaka yang dirancang oleh DBPWS di IPGKPMM.
Seterusnya SDPBJB BBK 2010 Johor bakal diadakan pada 23 Oktober 2010 di Balai Seminar DBPWS, Johor Bahru, Johor. Silalah sertai kerana tarikh tutup menghantar penyertaan pada 8 Oktober 2010 ini.

1 ulasan:

airazulaikha berkata...

saya salah seorang peserta deklamasi bbk tersebut.
:) johan kategori wanita.
alhamdullilah.