Sabtu, Februari 26, 2011

PPMPSMNM 2011

Rakaman foto kenangan peserta, penceramah dan urus setia.

Cikgu Mohd Kasim Mahmud tekun dalam penilaian tugasan peserta.

Renungan penuh ilmu dan pengalaman Cikgu Azhar Salleh sambil Cikgu Abd. Rani mencatat sesuatu yang bermanfaat buat semua peserta.

Latar pentas yang mudah dan berkadar murah sahaja atas sebab peruntukan yang ada juga agak kecil...

Perkampungan Penulis Muda Pelajar Sekolah Menengah Negeri Melaka (PPMPSMNM) 2011 bermula pada 22 - 24 Februari 2011 di Ismah Beach Resort, Pantai Padang Kemunting, Masjid Tanah, Melaka. Program anjuran bersama DBP Wilayah Selatan (DBPWS) dan Jabatan Pelajaran Negeri Melaka (JPNM) melibatkan seramai 40 pelajar dari seluruh sekolah menengah dalam negeri Melaka. Program ini bermula sejak tahun 2002 sehingga tahun ini telah berlangsung sebanyak 8 kali dengan komitmen serta izin penuh pihak JPNM.

Hari Pertama - 22 Februari 2011
Hari pertama program bermula pukul 4 petang dengan diadakan sesi taklimat dan penerangan (selepas selesai pendaftaran sekitar pukul 2 - 4 petang). Program diteruskan pada pukul 5 - 6 petang dengan sesi 'Motivasi Penulisan' yang disampaikan oleh Tn. Hj. Abd. Rani Embi yang merupakan penulis kreatif negeri Melaka dan guru SMA Tahfiz, Jasin, Melaka. Perkampungan kali ini turut dibantu oleh guru pembimbing yang penuh komited iaitu Cikgu Hajah Rohayah Abu, Cikgu Abd. Razak dan Cikgu Maziah.
Sesi malam bermula pukul 8.30 sehingga 10.30 malam melibatkan sesi 'Penulisan Cerpen' yang disampaikan oleh Cikgu Mohd Kasim Mahmud, seorang penulis prolifik karya kreatif khususnya cerpen, novel dan puisi peringkat negeri Johor dan kebangsaan. Beliau juga merupakan Guru Kanan Mata Pelajaran Bahasa di SMK Tun Habab, Kota Tinggi, Johor. Tugasan untuk menghasilkan sebuah atau lebih cerpen untuk penilaian diamanahkan kepada setiap pelajar.

Hari Kedua - 23 Februari 2011
Hari kedua program bermula pukul 8.30 pagi sehingga 12.30 tengah hari diadakan sesi 'Penulisan Puisi' yang disampaikan oleh Cikgu Azhar Salleh, Munsyi Dewan DBP merangkap penulis prolifik karya puisi dan cerpen negeri Johor dan kebangsaan. Sesi petang bermula 2.30 petang sehingga 4.30 petang diteruskan dengan sesi sambungan hal-hal penulisan cerpen oleh Cikgu Mohd Kasim Mahmud.
Sesi pukul 6 petang sehingga 7.30 malam merupakan 'sesi kunjungan peribadi' melibatkan penceramah dan urus setia ke kawasan pantai Pengkalan Balak, Melaka. Sesi ini merupakan sesi 'menyelerakan' pabila menjamah cucur Alor Gajah di tepi pantai.
Sesi malam bermula pukul 8.30 sehingga 10.30 malam melibatkan sesi sambungan penulisan cerpen dan puisi yang disampaikan oleh Cikgu Azhar Salleh dan Cikgu Mohd Kasim Mahmud. Sesi yang 'hangat dan panas' atas penyampaian ceramah serta bimbingan Cikgu Azhar yang panas, diselitkan dengan motivasi dan kesedaran terhadap nasib serta perkembangan bahasa Melayu kini. Tugasan untuk menghasilkan sebuah cerpen dan ditambah 3 puisi untuk penilaian diamanahkan kepada setiap pelajar serta perlu dihantar selewat-lewatnya pukul 12 tengah malam.

Hari Akhir - 24 Februari 2011
Hari akhir program bermula pukul 8.30 pagi sehingga 1.15 tengah hari diadakan sesi 'Penilaian Karya Cerpen dan Puisi' yang disampaikan oleh Cikgu Mohd Kasim Mahmud dan Cikgu Azhar Salleh. Semua tugasan menghasilkan sebuah cerpen dan 3 puisi yang diamanahkan kepada setiap pelajar berjaya disiapkan. Sijil penyertaan dan penghargaan diserahkan kepada para pelajar dan penceramah/pembimbing. Seperti biasa dalam tempoh 1-2 minggu terdekat ini penceramah akan menilai karya cerpen dan puisi untuk dikemaskan dan disunting bagi dihantar ke majalah terbitan DBP khususnya majalah Dewan Siswa dan Tunas Cipta juga untuk diterbitkan dalam buletin Jendela Selatan DBPWS. Selain itu, karya pelajar ini juga akan dinilai dan dipilih untuk dimuatkan dalam antologi pelajar perkampungan negeri Melaka dan Johor seperti amalan yang lepas dilaksanakan oleh DBPWS sejak tahun 2002 - 2010.

Terima kasih buat Cikgu Azhar Salleh, Cikgu Mohd Kasim Mahmud, Cikgu Hj. Abd. Rani Embi, Cikgu Hajah Rohayah, Cikgu Abd. Razak, dan Cikgu Maziah selaku pembimbing/penceramah serta guru pembantu/fasilitator; seribu penghargaan terima kasih juga buat pihak JPNM khususnya En. Roslan; juga berbanyak terima kasih buat urus setia DBPWS iaitu En. Syaidul Azam Kamarudin, Siti Hajar Elah, Shahrur dan Roz Idayu atas khidmat dan bantuan yang dihulurkan dalam menjayakan program perkampungan ini.

1 ulasan:

Azhar Salleh berkata...

Bro, nasib baik lu tak catatkan aktiviti selepas 12 malam...! hehehe...