Sabtu, Mei 23, 2009

NASI 'AYAM PENYET' - SEMAKIN POPULAR?

1. Entah mengapa sejak 2 tahun belakangan ini saya amat gemar makan Nasi 'Ayam Penyet'. Saya akan makan 2-3 kali dalam seminggu hidangan ini. Mula kenali makanan ini ketika di negara seberang.
2. Menurut sumber pekedai yang menjualnya, makanan ini berasal dari Jawa Timur. Maka tidak hairanlah makanan ini popular di Johor kerana ramai pekerja dari negara seberang berada di sini.
3. Hidangannya biasa sahaja - nasi putih, sup kosong, campuran sayur-sayuran yang tidak digoreng (kubis, timun, tomato, kacang panjang, ulam, timun dan lain-lain... hidangan sayurannya mengikut pekedai yang menjualnya), dan tempe. Ayam goreng dan sambalnya merupakan keistimewaan makanan ini.
4. Di sekitar Larkin sahaja terdapat 3-4 kedai @ restoran yang menjualnya, saya telah mencuba kesemua kedai di sini. Memang ada perbezaan rasa serba sedikit antara pekedai yang menjualnya.
5. Anda pernah makan hidangan ini...? jika boleh bantu saya berikan maklumat kedai yang popular menjualnya serta menjadi tumpuan ramai yang menjual hidangan ini di sekitar Johor Bahru atau di daerah lain dalam negeri Johor. Bantuan anda amat dihargai...
6. Cuma makna 'penyet' yang terkandung dalam Kamus Dewan boleh ditambah kerana makanan ini semakin popular. Kutipan yang terdapat KD seperti berikut:
penyet
(pényét) = terpenyet penyek: songkok mereka ~-~ oleh berat Quran dan papan rehal.

Tiada ulasan: