Isnin, Mei 11, 2009

KUTIPAN UTAMA: 11 MEI 2009 - BELUM SELESAI SELAGI...?

Hakim: Nizar MB Perak yang sah
Hafiz Yatim May 11, 09 3:45pm (Malaysiakini)
kemaskini 7.55pm
Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur mengumumkan Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin sebagai menteri besar sah Perak setelah digugurkan jawatan tersebut, awal Februari lalu. Hakim Mahkamah Tinggi (Bahagian Rayuan dan Kuasa-kuasa Khas) Datuk Abdul Aziz Abd Rahim memutuskan bahawa Nizar tidak mengosongkan jawatannya itu kerana beliau tidak kehilangan kepercayaan majoriti anggota DUN.Dalam kes ini, Abdul Aziz berkata tiada undi tidak percaya telah diusulkan terhadap Nizar, lapor Bernama. "Bagaimana seseorang boleh mengatakan yang pemohon (Nizar) telah hilang kepercayaan majoriti mengikut Perkara 16(6) Undang-undang Tubuh Negeri Perak?"

Isnin Mei 11, 2009 (mStar Online)
Nizar kembali MB Perak selepas 96 hari
KUALA LUMPUR: Selepas 96 hari, Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin dari Pakatan Rakyat diisytiharkan sebagai Menteri Besar sah, tetapi keputusan hari ini belum memberi petanda jelas sama ada krisis politik Perak yang memasuki bulan ketiga akan menemui jalan penyelesaian. Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur mengumumkan keputusan itu kira-kira pukul 3.45 petang tadi. Datuk Seri Dr. Zambry Abdul Kadir daripada Barisan Nasional (BN) yang mengambil alih tampuk kerajaan negeri 6 Februari lalu berada di bangunan SUK Perak.
Ratusan penyokong Nizar berhimpun di pekarangan Kompleks Mahkamah Jalan Duta sejak tengah hari tadi dengan kawalan keselamatan ketat.

Isnin Mei 11, 2009 (mStar Online)
Umno sambut ulang tahun ke-63 hari ini
PETALING JAYA: Hari ini genap usia Umno 63 tahun, satu usia yang cukup matang dalam mengharungi perjuangan khususnya membawa bangsa Melayu ke arah kecemerlangan dan kemajuan tanpa menidakkan kepentingan agama yang menjadi landasan mengikut acuan budaya ketimuran. Bersempena ulang tahun sambutan tersebut satu majlis kesyukuran akan diadakan di Dewan Tun Razak, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) hari ini.
Majlis tersebut akan dirasmikan oleh Presiden Umno, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak yang memimpin sejak hubung Mac lalu. Timbalan Presiden parti, Tan Sri Muhyiddin Yassin, anggota Majlis Tertinggi dan wakil pemimpin parti komponen Barisan Nasional (BN) dijangka turut hadir dalam majlis yang diajngka bermula seawal pukul 7 malam.

_______________________________________________

Tiga kutipan berita di atas menjelaskan sebahagian makna terkini, namun harus diingat bahawa kenyataan di bawah ini perlu diambil kira secara serius atas sifat KUASA DAN PENGEKALAN KUASA, maka hal ini belum selesai selagi...:
"Kita akan merayu terhadap keputusan itu dan kita harap mendapat tarikh awal untuk melakukannya. Saya tidak boleh mengulas banyak kerana perkara ini masih dalam bidangkuasa mahkamah. Mungkin rayu esok. Jadi, saya mahu katakan bahawa kita mempunyai kes yang kuat, kedudukan yang kuat dan kita akan merayu terhadap keputusan itu" tambahnya. (Malaysiakini - 11 Mei 2009)

Tiada ulasan: