Ahad, Mei 31, 2009

AKHIRNYA CHELSEA JULANG SATU PIALA...!

1. Akhirnya Chelsea berjaya menjulang satu piala musim ini (2008-2009). Semalam Chelsea menewaskan Everton 2 - 1 dalam Piala FA England iaitu piala paling tua dan bersejarah dalam pertandingan bola sepak di England sejak tahun 1890-an lagi. Walaupun ketinggalan dalam saat ke-27 (satu catatan sejarah - merupakan paling pantas dalam perlawanan akhir Piala FA ini) namun Chelsea bangkit menerusi tandukan Drogba dan jaringan cantik Lampard. Pengadil yang boleh dikategorikan 'buta mata dan hati' tidak mengizinkan gol Malouda yang seiras semacam gol kontroversi akhir Piala Dunia 1966 di stadium yang sama, Stadium Wembley.

2. Musim lalu Chelsea tidak merangkul sebarang piala, sekadar naib juara Champions League dan English Premier League sahaja (di belakang Man U). Tahun ini tersekat pada separuh akhir Champions League - seri (namun tewas ikut jaringan gol tempat lawan) dengan Barcelona.

3. Paling tidak Chelsea dapat menjulang satu piala musim ini jika dibandingkan dengan kelab Liverpool dan Arsenal (dalam kancah bola sepak England) dan Real Madrid (La Liga Sepanyol) yang tidak memenangi sebarang piala dalam kejuaraan utama musim ini. Sepatut dan selayaknya Liverpool menjuarai English Premier League tetapi mungkin faktor pengadil yang banyak 'memihak' kepada Man U?

4. Usahlah cakap tentang Man U yang berhajat besar merangkul 5 piala musim ini...! tetapi ucapkanlah juga tahniah buat Man U kerana membuat 'treble' merangkul Piala Charity Sheilds (piala kelas 3), Piala Carling (piala kelas 2), dan Piala English Premier League (piala kelas satu) namun tetap gagal merangkul Piala Champions League (piala kelas satu) yang amat-amat diidamkan sangat itu. Tahniah sekali lagi Man U kerana 'treble' itu dengan merangkul piala kelas 1, 2 dan 3. Paling membanggakan lagi Arsenal sudah empat musim gagal memenangi sebarang piala sama ada piala kelas 1, 2 atau 3.

5. Sama-sama bersabar menunggu musim baharu 2009-2010 bermula Ogos ini untuk terus menyaksikan kelab yang bakal mewarnai keunggulan pertandingan bola sepak peringkat tempatan mahupun Eropah. Jangan dilupa pertandingan kelayakan Piala Dunia 2010 yang sengit berlangsung dalam bulan Jun - Ogos serta pengakhirannya sekitar bulan Oktober - November ini; menuju penentuan 31 pasukan ke Afrika Selatan nanti!

Tiada ulasan: