Jumaat, Ogos 06, 2010

LITAR KECEWA TAPI...

Sekadar foto hiasan: foto dirakam di penghujung tanah daratan benua Asia - Tanjung Piai, Pontian, Johor.

Rasa dan alami perasaan serta emosi kecewa merupakan sebahagian lingkaran, litar dan pusingan hidup seorang manusia normal. Diri ini kini alami sedikit gangguan pabila dilanda kekecewaan yang mungkin boleh mengoyak semangat diri...? Sememangnya setiap hari manusia akan alami saat emosi suka, duka, ceria dan kecewa yang bersilih ganti secara normal tetapi emosi dan rasa kecewa yang dialami diri kini agak berbekas yang kadang kalanya sedikit mengganggu perjalanan hidup seharian.
Litar kekecewaan yang menimpa kini hanya diri sendiri ketahui punca dan sumbernya; hendak berkias tentang kekecewaan ini rasanya tidak perlu kerana bukanlah sesuatu yang boleh mengoyak sepenuhnya semangat diri...! Walau kecewa tetap tersenyum seperti biasa...
Makanya teringat dialog Ramona Rahman kepada M. Nasir dalam filem 'Fenomena' tahun 1991/92 yang lebih kurang bunyinya, "Janganlah terlalu memikirkan kekecewaan hari ini sehingga lupa kebahagiaan hari esok..." Inilah antara sebahagian kata-kata yang diri ini pegang sebagai kata-kata motivasi / semangat sejak berada di tingkatan 6 dan awal pengajian universiti sehingga kini.

Tiada ulasan: