Selasa, Ogos 31, 2010

JALAN-JALAN SANTAI RAMADAN...

Tercari-cari perencah asam pedas Muar ini di Johor Bahru... tapi akhirnya terpaksa import juga dari Muar dalam kuantiti yang agak banyak..!

Setiap hari Sabtu dan Ahad sejak 2-3 minggu lalu berkesempatan jalan-jalan ke beberapa kompleks beli-belah dalam bandar raya Johor Bahru ini. Ada suasana cukup meriah, ada suasana biasa dan hambar sahaja. Jualan pelbagai barangan dan produk hari raya sememangnya memenuhi ruang gedung yang dikunjungi; pelbagai barangan dan produk ini bukan mula wujud sejak 2-3 minggu lalu tetapi sejak awal bulan Julai lagi... meriahnya hari raya setiap tahun walaupun khabarnya ekonomi masih 'menjunam'. Ramai manusia berkunjung khususnya di Plaza Angsana Johor Bahru, ramai masyarakat dari Singapura dapat dilihat di sini. Menariknya juga Bazar Ramadan di ruang letak kereta Plaza Angsana antara bazar yang 'mahal' sifatnya, mahal kerana harga pelbagai jenis lauk dan kuih dapat dilihat perbezaannya...
Ada juga persembahan yang dihidangkan kepada para pengunjung di ruang pentas utama beberapa kompleks beli-belah. Secara kebetulan baru-baru ini berkunjung ke Jusco Bukit Indah, ada acara tajaan Astro selama 2 hari iaitu 'Marhaban Astro'. Meriah juga set pentas dan peralatan siar raya yang disediakan di situ, pengisian acara juga bertemakan sambutan Ramadan.
Jalan-jalan sepanjang 3 minggu Ramadan ini; sempat juga meninjau tentang ejaan dan paparan ayat khususnya promosi bufet dan tempat bazar Ramadan, yang pasti paparan dalam pelbagai kaedah sama ada kain rentang, gegantung, poster dan lain-lain ejaan RAMADAN masih banyak diejakan RAMADHAN. Mungkin ejaan RAMADHAN sebutannya '...DHAN' itu lebih berkat dan afdal sifatnya?

Tiada ulasan: