Sabtu, Oktober 31, 2009

SESI SUMBANG SARAN STJ

Rahimah Muda selaku pengarah dan penulis skrip STJ (kiri) mendengar pandangan sebahagian para pelakon dan tenaga produksi.

Sebahagian pelakon dan tenaga produksi yang hadir.

Tenaga kuat bahagian teknikal dan pengurusan belakang pentas.

Sebahagian para penari, suara latar dan pelakon wanita STJ.

Azi (kanan) antara tenaga kuat wanita dalam STJ.


Semalam (30 Oktober 2009) pihak Persatuan Teater KESUMA-I Johor Bahru mengadakan sesi sumbang saran pascapementasan 'Srkandi Tanah Jauhar' (STJ) di ruang pentas Pejabat Tanah dan Daerah Johor Bahru, Larkin, Johor Bahru. Ruang pentas inilah merupakan tempat latihan dan mengasuh bakat lakonan khasnya buat tenaga pelakon baharu sepanjang dua bulan untuk mempersipakan diri dalam STJ.
Separuh tenaga pelakon dan produksi hadir dalam sesi ini yang diketuai oleh En. Mohd Razif Hj. Adnan, Pengerusi KESUMA-I merangkap Pengarah Lakon serta Pengurus Produksi STJ dan Pn. Rahimah Muda selaku Pengarah dan Penulis Skrip STJ. Sesi bermula pukul 9.30 malam hingga 12.00 tengah malam.
Pn. Rahimah dan En. Mohd Razif bersama para pelakon dan tenaga produksi banyak memberikan ucapan terima kasih serta penghargaan kepada diri ini dan DBPWS. Bagi diri ini itu biasa sebagai tanda penghargaan dan terima kasih dalam 'adat orang memberi dan orang menerima' bangsa Melayu, lalu diri ini juga membalas ucapan jutaan terima kasih dan penghargaan buat semua yang terlibat dalam STJ ini. Selain ucapan terima kasih dan tahniah, hakikatnya dalam sesi ini banyak juga saran yang membina dan terbuka dalam kalangan tenaga STJ ini.
Diri ini juga berkesempatan memberikan serba sedikit ceramah dan luahan hati yang istimewa buat semua penggerak STJ ini, satu yang diri ini katakan pasal peruntukan kecil STJ ini tetapi hasilnya dua kali ganda daripada peruntukan asal, inilah semangat dan komitmen padu semua yang terlibat - bukanlah soal wang yang diutamakan tapi rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan! Itulah yang mengharukan diri ini.
Cuma ada diri ini katakan dalam bentuk gurauan bahawa "jika ada peruntukan RM150,00.00 ke atas, bolehkah dengan peruntukan ini boleh menghasilkan kerja semacam STJ dan Roh Semberani (tahun 2008)...?" Apa-apapun STJ ini banyak pengalaman baharu yang dikutip oleh semua yang terlibat termasuk diri ini - nilai pengalaman dan ilmu yang diperoleh ini tiada nilai wang yang boleh disamakan!
TERIMA KASIH DAN SEJUTA PENGHARGAAN BUAT SEMUA PIHAK, ORGANISASI DAN INDIVIDU YANG TERLIBAT SECARA LANGSUNG DAN TIDAK LANGSUNG DALAM STJ; BUAT PARA PENONTON YANG HADIR SEMEMANGNYA ANDA SEMUA KEKUATAN SEMANGAT ROH DAN JIWA KEPADA KAMI DALAM KEJAYAAN STJ. SEBARANG KELEMAHAN DAN KEKURANGAN DALAM STJ INI PIHAK KAMI MOMOHON KEMAAFAN YANG SEIKHLASNYA...

Tiada ulasan: