Ahad, Ogos 30, 2009

UCL 2009 / 2010: MUSIM HANGAT BERMULA

1. Sudah selesai undian untuk UEFA Champions League (UCL) 2009/2010 dua hari lalu. 32 pasukan terbaik di Eropah dibahagikan kepada 8 kumpulan (A - H). Perlawanan peringkat awal kumpulan ini bermula pada 15 September - 9 Disember 2009, seterusnya hanya 16 pasukan terbaik iaitu 2 pasukan teratas setiap kumpulan melangkah ke pusingan kalah mati yang berlangsung pada 16 Februari - 17 Mac 2010; peringkat suku akhir melibatkan 8 pasukan bermula pada 30 Mac - 7 April 2010; separuh akhir pada 20 - 28 April 2010; dan perlawanan akhir pada 22 Mei 2010.
2. Dalam undian kumpulan 32 pasukan ini, menarik diperhatikan pertembungan pasukan-pasukan elit kelab Eropah iaitu dalam kumpulan A melibatkan Bayern Munich dan Juventus; kumpulan C - AC Milan dan Real Madrid (pasukan angkuh @ ego); kumpulan D - Chelsea dan Atletico; dan kumpulan F - Barcelona dan Inter Milan. Dalam hal ini pemain seperti Zlatan Ibrahimovic (Barcelona) akan menentang bekas pasukannya Inter Milan, sama juga Eto'o (InterMilan) berjumpa kembali kelab lamanya Barcelona. Kaka (Real Madrid) akan berjuang menentang kelab lamanya AC Milan.
3. Di manakah duduknya Man U, Liverpool dan Arsenal? Man U paling bertuah dalam kumpulan B bersama pasukan kurang ternama (tapi tidak semestinya tidak kuat) iaitu CSKA Moskow, Besiktas, dan Wolfsburg. Arsenal (yang hanya layak selepas perlawanan play-off) dalam kumpulan H bersama AZ Alkmaar, Olympiacos, dan Standard Leige. Liverpool dalam kumpulan E bersama Lyon, Fiorentina, dan Debrecen.
4. Setelah bermulanya kejohanan liga-liga yang besar di Eropah (English Premier League, La Liga, Serie A, dan Bundesliga) pada Ogos ini, akan bermula juga saingan baharu UCL 2009/2010 yang membuatkan ramai peminat bola sepak di Malaysia akan melupakan Piala Malaysia dan bola sepak tempatan... benarkah?
5. Pasukan manakah pilihan anda? Mungkin ada kejutan nanti... mungkinkah Man U dan Real Madrid akan tersingkir awal? atau mungkin Man U dan Real Madrid akan bertemu dalam perlawanan pusingan kedua atau suku akhir atau separuh akhir? Masing-masing punya pilihan hati sendiri, inikan sebuah negara demokrasi bebas membuat pilihan - tiada salahnya..

1 ulasan:

akureformasi berkata...

Rasanya hampir mustahil MU akan tersingkir awal.. Hehe.. MU ni sentiasa bertuah kalau peringkat kumpulan.. Cuma ada satu season sebelum ini kurang bernasib baik tak lps group stage...

p/s : MU akan ke FINAL lagi rasanya... =)