Isnin, Ogos 17, 2009

PROGRAM KEMBARA PUISI KEMERDEKAAN 2009





1. Pada hari Jumaat dan Sabtu lalu (14 - 15 Ogos 2009) berlangsungnya satu lagi program sastera anjuran bersama Institut Seni Malaysia Melaka (ISMMA) dan DBPWS iaitu Kembara Puisi Kemerdekaan 2009. Program setiap tahun diadakan oleh pihak ISMMA dengan mempelawa pihak DBPWS sebagai rakan bersama ini bermula sejak tahun 2006.


2. Kembara pada tahun 2006 dari Melaka ke Perak, tahun 2007 ke Johor dan tahun 2008 ke Pahang. Pada tahun ini kembara dari Melaka ke Negeri Sembilan. Para peserta turut menghasilkan karya puisi. Hasil tiga tahun pertama kembara ini sebuah antologi puisi telah diterbitkan berjudul 'Muara Pahlawan' terbitan bersama ISMMA dan DBPWS.


3. Maljis perasmian dilaksanakan di Muara Sungai Duyung, Melaka pada 14 Ogos 2009 pukul 9 malam. Buku antologi puisi 'Muara Pahlawan' turut dilancarkan dalam majlis perasmian ini. Esoknya berkembara ke Negeri Sembilan. Program kembara ini bukan semata-mata melawat dan mengunjungi tempat bersejarah tetapi setiap peserta dikehendaki menghasilkan karya puisi moden dan tradisi sebagai tanda apresiasi dan penghayatan mereka terhadap suasana dan rahmat kemerdekaan.


Tiada ulasan: