Khamis, Jun 17, 2010

SANTAI PD 2010: TIADA PASUKAN PAKAI JERSI J-KING?

Bermula 11 Jun 2010 sehingga semalam 16 Jun 2010 selesailah kesemua pasukan dalam kumpulan A - H bermain dalam perlawanan pertama saingan Piala Dunia 2010 (PD 2010).
Setiap pasukan perlu mengharungi 2 lagi perlawanan peringkat kumpulan. Ada kejutan, ada membosankan, ada yang menarik dan ada yang separa hambar.
Brazil 'berpeluh' menewaskan Korea Utara, Jerman gagah bergaya, Perancis layu, Itali kurang bernasib baik, England sarat dengan kejian (kerana kesilapan penjaga gawang), dan mengecewakan pabila Sepanyol tewas mengejut semalam.
Sarat pelbagai ulasan boleh dibaca melalui akhbar dan laman web juga boleh setiap masa menyaksikan gol dalam setiap perlawanan melalui 'highlights' rangkaian Astro. Selain mengikuti perlawanan-perlawanan tersebut secara langsung (pukul 7.30 malam - 10 malam - 2.30 pagi) setiap hari, mata ini juga galak melihat jersi pemain setiap pasukan.
Hakikatnya ada lima darjat atau kelas jenama jersi yang boleh diklasifikasikan oleh setiap pasukan seperti di bawah:
i. Darjat 1: ADIDAS - antaranya dipakai oleh Jerman, Argentina, Perancis, Sepanyol.
ii. Darjat 2: NIKE - antaranya dipakai oleh Brazil, Belanda, Portugal.
iii. Darjat 3: PUMA - antaranya dipakai oleh Itali dan Switzerland.
iv. Darjat 4: UMBRO - hanya dipakai oleh England.
v. Darjat 5: jenama yang tidak terkenal seperti JOMA, LEGEA dan BROOK - antaranya dipakai oleh pasukan taraf rendah (tapi bermain penuh semangat serta membuat kejutan) oleh Korea Utara, Honduras dan Chile.
Intai-intai juga jika ada pasukan memakai jersi berjenama J-KING...? Mungkinkah jika Malaysia masuk @ layak bermain dalam PD 2010 ini makanya akan memakai jenama J-KING? Hakikatnya pasukan bola sepak Malaysia sejak 4-5 tahun lalu memakai jersi berjenama NIKE tetapi tidaklah setanding (jauh langit dari bumi) pasukan yang juga memakai jenama NIKE seperti Belanda, Portugal, dan Brazil; apatah lagi pasukan Korea Utara memakai jenama darjat 5 iaitu LEGEA dapat 'menyusahkan' Brazil mencatat kemenangan.

Hampir terlupa... Malaysia ada dalam PD 2010 dengan memakai jersi ADIDAS iaitu pengadil keempat (sekadar pengadil simpanan @ pengadil pemerhati), atau mungkinkah Subkiddin akan mengadili perlawanan akhir pada 12 Julai nanti...?
Catatan: Foto baju Coca Cola milik sendiri yang masih tersimpan diperoleh ketika demam Piala Dunia 1998 Perancis.

1 ulasan:

saleeh rahamad berkata...

malaysia pakai abidas atau jenama mike