Ahad, Jun 06, 2010

KDT BERLANGSUNG 2 HARI (3 JAM 5 MINIT)...!





(Sebahagian daripada lebih 30-40 foto yang dirakam sendiri ketika KDT berlangsung.)

Konsert Double Trouble (KDT) di Stadium Larkin, Johor Bahru berlangsung selama 2 hari...! Ya, KDT bermula pukul 9.20 malam (5 Jun 2010 - Sabtu) sehingga pukul 12.25 tengah malam (6 Jun 2010 - Ahad). KDT berlangsung selama 3 jam 5 minit dengan dianggarkan disaksikan seramai sekitar 10,000 penonton di padang bola sepak Stadium Larkin. Selama 3 jam itu juga berdiri walaupun tapak kaki sudah tidak berapa kuat untuk berdiri lama tapi demi KDT maka tercipta 'rekod' sendiri berdiri lama... Pulang menyaksikan KDT sempat minum dan berbual-bual lagi bersama-sama Azhar Salleh dan Syaidul Azam di kawasan pejabat, lalu pulang sebenarnya ke rumah sekitar pukul 1.45 pagi.

Sehari sebelum KDT sempat sekitar 20 minit menjenguk sesi latihan bunyi di Stadium Larkin sekitar pukul 10.30 malam (4 Jun 2010 - Jumaat). Ketika itu terbit dalam minda 'inikah bunyi yang yang didengar esok...?' kerana serba kurang dan tidak mantap. Kerisauan dalam minda terhapus pabila sistem bunyi dan pencahayaan (sekadar pandangan peribadi) cukup mantap kerana situasi KDT ini dibuat di tempat tebuka yang sememangnya agak berisiko tinggi juga. Persembahan bertenaga anggota Search dan Wings juga boleh dibanggakan walaupun ada sedikit-sedikit kelemahan biasa manusia tetapi sistem bunyi tiada gangguan berjalan lancar!

Bersama-sama Sifuku Azhar Salleh dan Syaidul Azam bertolak dari pejabat sekitar pukul 8.20 malam. Letak kereta di kawasan stadium tetapi kena berjalan (berpusing) jauh sedikit kerana hanya satu pintu stadium dibuka. Sebelum KDT bermula 9.20 malam sempat duduk di atas trek larian warna merah yang bersintetik, sempat berbual-bual dahulu sementara menunggu KDT bermula. Pabila pengacara umumkan KDT akan bermula maka bergerak ke bahagian tepi pentas di atas padang berumput.

KDT bermula dengan lagu duet Amy dan Awie iaitu lagu "Gemuruh". Selepas itu secara bergilir-gilir Search dan Wings menyampaikan lagu daripada album masing-masing. Seterusnya nyanyian secara duet Amy dan Wings yang menyampaikan lagu-lagu dalam album masing-masing. Tetap ada lagu wajib Search iaitu "Isabella" walaupun Sifuku kurang berkenan dengan penampilan lagu ini khususnya dalam konsert besar sebegini; benar juga kata Sifuku itu - tidak perlu lagu-lagu sebegini kerana banyak lagi lau-lagu dalam album Search yang lain (khususnya seperti "Rampage" dan "Karisma"). Rasa-rasanya sekitar 30-40 lagu yang dipersembahkan oleh dua kumpulan utama ini. Tertanya-tanya lagi dalam minda, kumpulan manakah yang bakal mengantikan Search khususnya dan Wings...? Mungkinkah Search akan jadi seperti P. Ramlee? Kumpulan 'indie' yang ada seperti yang dilaungkan kini iaitu Bunkface, Hujan, Meet Uncle Hussein dan macam-macam lagi yang lebih glamor dan mengada-ngada adanya usahlah cakap... kumpulan ini amat-amat jauh 'langit dari bumi'!

Persembahan Search khususnya vokal Amy memang tidak mengecewakan. Search tanpa Hillary seperti 'agak kurang' sengatan gitarnya kerana petikan gitar Din sedikit lemah berbanding petikan gitar Joe Wings. Setuju dan sependapat dengan Azhar Salleh dan Syaidul Azam bahawa gabungan rentak muzik (gitar - bass - drum) Wings lebih menyerlah berbanding Search. Alunan muzik Wings kedengaran lebih jelas sedikit walaupun Search juga mantap. Setuju dan sependapat dengan Azhar Salleh dan Syaidul Azam bahawa petikan gitar Joe Wings lebih jelas dan nyaring seumpama mendengar dalam kaset @ CD, juga dentuman drum Black lebih menangkap sedikit berbanding Yazid.

Ada juga sebuah lagu "Holy Diver" (kumpulan Dio) dipersembahkan oleh Search dan Wings sempena mengingati penyanyinya Ronnie James Dio. Beberapa lagu yang diharapkan boleh disampaikan oleh Search dan Wings juga ada yang tidak kesampaian untuk didengar dan ditonton. Wings tidak menyampaikan lagu-lagu seperti "Satelit Puaka" (album Jerangkung dalam Almari) dan "Rantai" (album Teori Domino). Rasanya sesuai juga jika Awie menyampaikan lagi "Rantai" yang sinonim juga denga situasi kini. Awie juga sesekali buat lawak yang kecil mengusik penonton dan Awie dengan menyebut lagu nasyid, lagu Siti Nurhaliza... juga Awie ucapkan 'selamat menjadi datuk' buat Amy.

Dilihat secara rawak hampir 80% penonton yang hadir menyaksikan KDT ini sekitar berumur 30 tahun ke atas atau dilabelkan sebagai 'otai'. Teringat juga kali terakhir menonton konsert serentak melibatkan Search dan Wings pada tahun 1989 ketika tingkatan 5 di Stadium Sultan Muhammad ke-IV, Kota Bharu, Kelantan; datang dengan bas dari Kuala Terengganu bersama-sama 4 rakan lain, selepas konsert itu tidur di luar stadium sebelum pulang bas esok paginya...

Hakikatnya banyak lagi ingin dicatatkan sepanjang situasi KDT ini tetapi biarlah dalam ruangan dan kesempatan lain pula. KDT kali ini tidak mengecewakan langsung bagi diri ini, berbaloi-baloi, memuaskan hati dan minda walaupun ada beberapa aspek yang mungkin penonton sedari tetapi tidak disedari oleh pihak penganjuran dan kumpulan Search dan Wings sendiri. Biasalah... manusia biasa ada kelemahan tidak sempurna 100% tetapi kelemahan yang ada tidaklah menjejaskan langsung KDT ini.

Penerimaan setiap penonton kini cukup subjektif termasuklah buat diri ini, Sifuku Azhar Salleh dan teman sepejabat Syaidul Azam. Apa-apapun diri ini setuju lagi atas pendapat Azhar Salleh bahawa beliau menunggu konsert kumpulan May, makanya perlu ada konsert May suatu hari nanti di Johor Bahru.

1 ulasan:

pakcu berkata...

satelit puaka bukan ke dalam album bazooka penaka ?