Selasa, April 06, 2010

PPMPSMNJ 2010 - HARI KEDUA

Bayang-bayang dalam 'kata-kata terbaik'.

Tetap 'Menentang Seteru' dalam semangat yang jitu.

Para peserta menjamu selera makan tengah hari.

(Catatan dari Gunung Pulai, Kulaijaya, Johor - 6.15 petang - 6 April 2010)

Perkampungan Penulis Muda Pelajar Sekolah Menengah Negeri Johor (PPMPSMNJ) 2010 bermula pada 5 - 7 April 2010 di Kem Bina Negara Gunung Pulai, Kulaijaya, Johor. Program anjuran bersama DBP Wilayah Selatan (DBPWS) dan Jabatan Pelajaran Negeri Johor (JPNJ) melibatkan seramai 47 pelajar dari seluruh daerah dalam negeri Johor iaitu melibatkan 10 daerah (4 pelajar setiap daerah - daerah Kulaijaya punyai lebihan peserta selaku daerah tuan rumah). Program ini bermula sejak tahun 2002 sehingga tahun ini telah berlangsung sebanyak 9 kali dengan komitmen serta izin penuh pihak JPNJ.

Hari kedua program bermula pukul 8.30 pagi dengan dimulakan dengan nyanyian lagu 'Bahasa Jiwa Bangsa', seterusnya Cikgu Azhar Salleh, Munsyi Dewan DBP merangkap penulis prolifik karya puisi dan cerpen peringkat negeri Johor dan kebangsaan mencurahkan ilmu dengan penuh komited dalam sesi 'Penulisan Puisi'. Cikgu Azhar Salleh tamat sesinya pada pukul 1.00 tengah hari, beliau mewajibkan peserta menghasilkan 3 puisi untuk dinilai.

Sesi petang bermula pukul 2.30 - 4.30 petang melibatkan sesi sambungan 'Penulisan Cerpen' oleh Cikgu Mohd Kasim Mahmud. Tugasan untuk menghasilkan sebuah cerpen untuk penilaian diamanahkan kepada setiap pelajar. Para pelajar wajib menghantar karya cerpen menjelang pukul 8.30 malam ini.
Sesi malam akan meneruskan penyampaian ilmu 'Penulisan Puisi' dan sesi bedah karya khususnya sebuah puisi yang dihasilkan pelajar di sini. Pasti banyak lagi komen dan suntikan positif yang diberikan oleh Cikgu Azhar Salleh.

Kehadiran guru pengiring dari setiap daerah juga membantu kelancaran hari pertama PPMPSMNJ 2010 ini antaranya melibatkan guru yang aktif menulis serta karya mereka sering mendapat tempat peringkat negeri dan kebangsaan iaitu Cikgu Rohaidah Yon (Batu Pahat), Cikgu Nazim Mohd Subari (Mersing), Cikgu Khuzaimah Hj. Siraj (Kota Tinggi) dan Cikgu Hamzah Hamdan (Kluang).

2 ulasan:

Sham al-Johori berkata...

Tuan,
Teringat zaman jadi cikgu sekolah dulu. Indahnya kenangan sebegini.
Tahniah atas usaha murni tuan yang tiada tandingannya ini.
Amin.

Md Nizar Parman berkata...

Salam RAR,
Saya mengharapkan agar hasil kali ini lebih hebat berkat usaha fasilitator2 yang mantap dan hebat.