Khamis, April 08, 2010

HATI BERBUNGA RIANG...

Wira unggul dari Belanda.

Wira unggul dari Argentina.

HATI BERBUNGA RIANG... seumpama sebuah tajuk novel atau drama atau puisi bunyinya tapi bukan itu maksudnya...
Perihal Pasukan Merah
Hari ini pasukan merah menang tapi rebah tersungkur jua akhirnya... sebelum berlawan ketua keluarganya begitu yakin dan teramatlah ego berkata-kata bahawa anak didiknya boleh menghalang pejuang dari Jerman. Ya... benar pasukan merah menang tapi menang yang tiada maknanya, sudah tembak 3 das tapi pasukan lawan balas 2 das sahaja.
Seperti biasa (dan tradisi kekal begitu...) ketua keluarganya bernama Pak Alex tetap menyalahkan '3 hakim'; jika ada peraturan seperti sebuah parlimen di sebuah negara yang kini menduduki tangga FIFA yang ke-147 (dalam AFC tangga ke-28) maka selayaknya Pak Alex itu dirujuk kepada 'jawatankuasa hak dan kebebasan' agar beliau dikenakan hukuman. Maka meratap besarlah para penggemar tegar pasukan merah itu...
Perihal Pasukan Meriam
Semalam pasukan meriam tunduk mengalah jua akhirnya... sebelum bertanding pasukan meriam ini 'cakap besar' boleh menggugat pasukan bergelar 'Catalan' itu, akhirnya 4 das terkena tembakan oleh seorang pemain sahaja iaitu pejuang Argentina, itu belum ada pejuang Sweden dan pejuang Perancis lagi... Maka pulanglah pasukan meriam yang tiada sumbu dan tiada peluru!
___________________________________________
Catatan kecil: Walau pasukan biru tidak menang sebuah piala sekalipun musim ini... hati tetap berbunga riang..., ya... pasukan merah dan pasukan meriam tersingkir jua akhirnya!

Tiada ulasan: